وجه عدم دلالت شايد اين باشد كه رجحان تغيير صورت حكمى است استحبابى
براى صرف تخلّص از ارتكاب كراهت خواندن نماز در مكانى كه صورت وجود دارد و پرواضح
است كه بين آن و جواز تصوير صورت ناقصه هيچ ملازمهاى وجود ندارد چه آنكه ابقاء
صورت ناقصه غير از ايجاد آن مىباشد.
[فروع فقهى]
فرع
اگر كسى بعضى از اجزاء حيوانى را تصوير كند در اينكه فعلش حرام يا
جائز است بايد نظر و تأمّل نمود بلكه مىتوان فتوا به منع و حرمت داد، بنابراين
اگر نصف حيوان از سر آنرا تا وسطش تصوير نمايد در صورتيكه باقى آنرا موجود فرض كند
باين نحو كه آنرا انسانى تصوّر كند كه نشسته و از وسط به پائين او آشكار نيست،
تصويرش حرام مىباشد.
و اگر تنها همان نصفى را كه ترسيم و تصوير كرده قصد داشته باشد نه
غير آنرا عملش حرام نيست مگر آنكه بهمان نصف كشيده شده حيوان صادق باشد.
فرع ديگر
اگر شخصى كه تصويرى را نيمه كشيده و گفتيم عملش حرام نيست بعدا تصميم
گرفت صورت را تكميل كند بايد بگوئيم اتمام آن حرام است زيرا بواسطه اكمال آن تصوير
صادق بوده و حرام تحقّق پيدا مىكند.
فرع ديگر
اگر شخصى مشغول به تصوير و ترسيم حيوانى شد عملش از ابتداء امر حرام
است اگرچه در اثناء منصرف شده و آنرا تكميل و اتمام نكند منتهى جاى اين سؤال است
كه گفته شود:
آيا فعل حرامى را كه وى مرتكب شده حرمتش از حيث صدق تصوير است يا