و يؤيّده أنّ الظّاهر: أنّ الحكمة في التّحريم هي حرمة التّشبّه
بالخالق في ابداع الحيوانات و اعضائها على الاشكال المطبوعة الّتى يعجز البشر عن
نقشها على ما هى عليه، فضلا عن اختراعها، و لذا منع بعض الأساطين عن تمكين غير
المكلّف من ذلك.
و من المعلوم أنّ المادّة لا دخل لها في هذه الاختراعات العجيبة
فالتّشبّه انّما يحصل بالنّقش و التّشكيل لا غير.
ترجمه:
مسئله چهارم حكم تصاوير
تشريح المطالب، شرح فارسى بر مكاسب ؛ ج2 ؛ ص386
وير موجودات صاحب روح حرام است مشروط باينكه صورت درست شده مجسّم
باشد و در اينحكم از نظر نصّ و فتوى خلافى نيست.
و همچنين است در صورتيكه تصوير مجسّم نباشد چنانچه ظاهر كلام شيخ در
كتاب نهايه و صريح ابن ادريس در سرائر و آنچه از شهيد اوّل در حواشى بر ارشاد
حكايت شده و نيز كلام مرحوم شيخ على ميسى در ميسيّه و شهيد ثانى (ره) در مسالك و
فاضل قطيفى در ايضاح النّافع و سبزوارى در كفايه و محقّق اردبيلى در مجمع البرهان
و غير ايشان موافق با اينحكم بوده و جملگى حكم بتحريم فرمودهاند.
و دليل ايشان روايات مستفيضهاى است كه در اين باب وارد شده مثل
فرموده امام عليه السّلام:
حضرت رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم از اينكه صورت حيوان را
بر نگين انگشترى نقش ببندند نهى فرمودند.
و نيز مانند فرموده معصوم عليه السّلام:
از آراستن و نقش و نگار كردن خانهها نهى شدهايم.
راوى مىگويد:
محضر حضرتش عرض كردم مقصود از نقش و نگار كردن خانه چيست؟
حضرت فرمودند:
منظور اينست كه تصاوير ذوات الارواح را در آن نقش ببندند.