امّا اگر بايع قصدش از بيع ساختن شراب يا بت و صليب نباشد، اكثر
علماء قائل به عدم تحريم هستند و دليلشان اخبار مستفيضهاى استكه در اين باب وارد
شدهاند.
نقل روايات دالّه بر حرمت بيع در مسئله سوّم
از جمله اين روايات، خبر اين اذينه است، وى مىگويد:
محضر امام صادق عليه السّلام نامهاى نوشته و در آن از حضرتش راجع
بمردى كه درخت انگور و خرما داشت پرسيدم آيا انگور و خرما را بكسيكه مىداند آنرا
خمر يا مسكر درست مىكند بفروشد؟
امام عليه السّلام فرمودند:
وى انگور و خرما را در وقتى كه شرب يا اكلش حلال بوده فروخته لا جرم
اشكالى در اين بيع نيست.
و نيز روايت ابى كهمس است، وى مىگويد:
مردى از حضرت امام صادق عليه السّلام پرسيد و سؤالش را ادامه داد تا
باينجا كه عرض كرد:
اكنون ما خرماى خود را بكسيكه مىدانيم شراب درست مىكند مىفروشيم
بيع ما چه صورتى دارد؟
و غير ايندو خبر از اخبار ديگرى كه از حيث ظهور در مرتبه نازلتر و
پائينترى قرار دارند.
البتّه دو خبر ديگر وجود داشته كه با اين دسته از روايات تعارض دارند
و آنها عبارتند از:
1- مكاتبه ابن اذينه، در اين مكتوبه از امام عليه السّلام راجع بمردى كه
چوب داشته و آنرا به كسيكه صليب درست مىكند مىخواهد بفروشد آيا اين بيع را انجام
دهد؟