responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد    جلد : 1  صفحه : 75

قوله: شأنها شأن النّسبة بين المعانى: ضمير در « شأنها » به حروف راجع است.

قوله: و مؤلّفة بينها: يعنى بين معانى.

قوله: الحرف الدّال عليها: ضمير در « عليها » به نسبت راجع است.

قوله: و مؤلّف بينها: يعنى بين الالفاظ.

قوله: و انّما هى تحدث الرّبط بين المفردات: ضمير « هى » به حروف راجع است.

متن:

الوضع فى الحروف عامّ و الموضوع له خاصّ‌

اذا اتّضح جميع ما تقدّم يظهر انّ كلّ نسبة حقيقتها متقوّمة بطرفيها على وجه لو قطع النّظر عن الطّرفين لبطلت و انعدمت، فكلّ نسبة فى وجودها الرّابط مباينة لايّة نسبة اخرى و لا تصدق عليها و هى فى حدّ ذاتها مفهوم جزئى حقيقى.

و عليه لا يمكن فرض النّسبة مفهوما كلّيّا ينطبق على كثيرين و هى متقوّمة بالطّرفين و الّا لبطلت و انسلخت عن حقيقة كونها نسبة.

ترجمه:

وضع در حروف عامّ و موضوع‌له آنها خاصّ مى‌باشد

پس از اينكه مطالب گذشته واضح و روشن شد اين نكته معلوم گرديد كه حقيقت هرنسبتى قائم به دو طرف نسبت است بطورى كه اگر از طرفين قطع نظر نمائيم نسبت باطل و معدوم مى‌باشد.

پس هرنسبتى در وجود رابطى كه دارد با نسبت ديگر مباين بوده و بر آن صادق نيست و مى‌توان گفت كه نسبت ذاتا مفهوم جزئى حقيقى مى‌باشد.

و بنابراين امكان ندارد كه نسبت را مفهوم كلّى قابل انطباق بر افراد كثير فرض نمود و همانطوريكه گفته شد قوام آن به طرفين نسبت است و اگر دو طرف مزبور نباشند نسبت باطل شده و از حقيقت نسبت بودن منسلخ مى‌گردد.

بيان مراد

حاصل فرموده مصنّف اينستكه:

نام کتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد    جلد : 1  صفحه : 75
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست