داده پس معنا بنفسه تصوّر نشده بلكه بوجهه و عنوانه تصوّر شده است چه آنكه كلّى وجه و عنوان براى افراد و مصاديق خود مىباشد.
بيان المراد، شرح فارسى بر اصول الفقه ؛ ج1 ؛ ص43
معناى تصوّر شده جزئى بوده و موضوعله معناى كلّى براى اين جزئى باشد و در اصطلاح از آن به وضع خاصّ و موضوعله عامّ اسم مىبرند و بعبارت ديگر:
واضع معناى جزئى را تصوّر كرده و آنرا وجه و عنوان براى كلّى قرار داده سپس لفظ را براى معناى كلّى قرار داده است.
قوله: و انّ تصوّره على نحوين: ضمير در « تصوّره » به معنا راجع است.
قوله: فانّه بهذا الاعتبار: ضمير در « فانّه » بمعناى « شأن » مىباشد.
قوله: هو انّ المعنى الخ: ضمير « هو » به اعتبار ثان راجعست.
متن: اذا عرفت هذا الاقسام المتصوّرة العقليّة، فنقول:
لا نزاع فى امكان الاقسام الثّلاثة الاولى كما لا نزاع فى وقوع القسمين الاوّلين.
و مثال الاوّل الاعلام الشّخصيّة كمحمّد و علىّ و جعفر.
و مثال الثّانى اسماء الاجناس كماء و سماء و نجم و انسان و حيوان.
و انّما النّزاع وقع فى امرين:
الاوّل: فى امكان القسم الرّابع.
و الثّانى: فى وقوع الثّالث بعد التّسليم بامكانه.
و الصّحيح عندنا استحالة الرّابع و وقوع الثّالث.
و مثاله: الحروف و اسماء الاشارة و الضّمائر و الاستفهام و نحوها على ما سيأتى.
ترجمه:
مقام اثبات اقسام چهارگانه
پس از اينكه اقسام متصوّر عقلى را دانستى اكنون مىگوئيم:
در امكان اقسام سهگانه اوّل بين حضرات نزاع و اختلافى نيست چنانچه در وقوع و اثبات دو قسم اوّل و دوّم بين ايشان اختلافى نمىباشد.
و مثال قسم اوّل اعلام شخصيّه همچون: محمّد، على و جعفر بوده.