responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد    جلد : 1  صفحه : 213

رأى معتزله و اشاعره‌

معتزله و جماعتى از متأخّرين علماء ما به رأى اوّل معتقد بوده و اشاعره و گروهى از متقدّمين دانشمندان شيعه قول دوّم را اختيار فرموده‌اند.

ولى بنظر ما حقّ همان نظريّه اوّل مى‌باشد.

و حضرات اقوال ديگرى در اينمسئله داشته كه تمام تفاصيلى است بين دو قول مزبور و متعرّض شدن آنها براى ما پس از واضح شدن حقّ و روشن گرديدن واقع اهمّيّتى نداشته از اينرو از ذكر آنها چشم پوشيده و بنكته‌اى كه در اينمسئله مقصود اهمّ و غرض اصلى است مى‌پردازيم.

اهمّ مقاصد در اينمسئله پيش از بيان حقّ كه براستى مى‌توان آنرا مشكل‌ترين آنها تلقّ نمود اينستكه محلّ نزاع و مورد نفى و اثبات را احراز نمائيم از اينرو براى روشن شدن آن اجمالا مثالى را ذكر مى‌كنيم:

مثلا در دليل وارد شده كه وضوء و غسل نمودن با آبى كه با حرارت آفتاب گرم شده مكروه مى‌باشد.

حال كسانيكه رأى اوّل را اختيار نموده‌اند مجبورند بگويند وضوء و غسل با آبيكه خنك شده و اتّصافش به سخونت و گرما منقضى گرديده مكروه نيست زيرا از نظر ايشان صادق نيست فعلا بآب مزبور بگويند:

آب گرم شده با آفتاب بلكه آب ياد شده قبلا با آن گرم شده بود.

و آنانكه قول دوّم را پسنديده‌اند مى‌گويند: همانطوريكه وضوء و غسل با آبيكه فعلا گرمايش باقى بوده مكروه است با آبيكه اتّصافش بگرما منقضى شده و خنك گرديده نيز كراهت دارد چه آنكه بعقيده ايشان در حقّ آب مزبور صادق است بطور حقيقت و بدون ارتكاب مجاز گفته شود:

آب گرم شده با حرارت آفتاب.

و اينك ما براى توضيح اين غرض چهار امر را ذكر نموده كه شرح آنها موجب تسهيل و برطرف شدن صعوبت اينمسئله گشته و بدنبال آنها قوليكه مختارمان بوده متذكّر شده و دليلش را نقل خواهيم كرد.

نام کتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد    جلد : 1  صفحه : 213
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست