بالقياس اليها، فلو اريد الباصرة و النّابعة فلا بدّ ان يراد
التّعدّد من كلّ منهما اى فردين من الباصرة و فردين من النّابعة، لكنّه مستلزم
لاستعمال المادّة فى اكثر من معنى و قد عرفت استحالته.
ترجمه:
اظهار نظر مرحوم مصنّف در استعمال تثنيه و جمع نسبت به بيش از يك
معنى
مرحوم مصنّف مىفرمايند:
رأى صحيح و صواب نزد ما عدم جواز استعمال در تثنيه و جمع بوده
همانطورى كه در مفرد به عدم آن قائل هستيم.
و دليل ما بر عدم جواز در تثنيه و جمع اينستكه:
اگرچه ايندو براى افاده تعدّد وضع شدهاند ولى بايد توجّه داشت دلالت
بر تعدّد از ناحيه وضع هيئت ايندو در مقابل وضع مادّهاشان مىباشد.
و مقصود از « مادّه » نفس لفظ مفرد بوده كه هيئت تثنيه و جمع بر آن
طارى و عارض مىگردد.
بنابراين وقتى گفته مىشود: عينان.
اگر از مادّه خصوص باصره يعنى چشم اراده شده باشد پس تعدّدى كه از
هيئت تثنيه استفاده مىشود تنها نسبت بهمين معنا مىباشد يعنى دو فرد از چشم.
و اگر از مادّه خصوص چشمه اراده شده باشد تعدّد در آن مقصود است يعنى
متكلّم قصدش دو فرد از چشمه مىباشد.
پس در نتيجه بايد گفت:
اگر متكلّم مقصودش از « عينان » چشم و چشمه با هم باشد بناچار مىبايد متعدّد
از هردو معنا را اراده نموده و بدين ترتيب منظور دو فرد از چشم و دو فرد از چشمه
مطلوب او بايد باشد و اين امر مستلزم آنستكه مادّه در بيش از يك معنا استعمال شده
باشد و آن بحسب فرض مستحيل و غير ممكن است چنانچه خود مستدلّ بآن اذعان دارد.