responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد    جلد : 1  صفحه : 165

و الثّانية فى النّابعة فكذلك ينبغى ان يجوز فيما هو بقوّتهما اعنى « عينين » و كذا الحال فى الجمع.

ترجمه:

استدلال قائلين بجواز در تثنيه و جمع‌

ملخّص و چكيده استدلال قائلين به جواز در تثنيه و جمع اين است كه:

تثنيه و جمع بمنزله تكرار نمودن لفظ مفرد بوده و بمثابه اينستكه دو مفرد يا بيش از آن را با واو عاطفه بيكديگر معطوف نموده باشيم بنابراين وقتى گفته مى‌شود: عينان مثل اينستكه گفته‌ايم: عين و عين و مسلّم و قطعى است در مثال عين و عين جايز است از عين اوّل چشم و از عين دوّم چشمه اراده گردد پس در عينان نيز كه بمنزله و مثابه آن است بايد اين امر جايز و بلا اشكال باشد.

و اين تقرير عينا در لفظ جمع نيز جارى است با اين فرق كه جمع بمنزله سه مفرد متعاطف مى‌باشد.

بيان مراد

قوله: و استدلّ على ذلك: مشار اليه « ذلك » جواز استعمال در تثنيه و جمع مى‌باشد.

قوله: ان تستعمل احدهما: ضمير در « احدهما » به عين و عين راجع است.

قوله: فيما هو بقوّتهما: لفظ « باء » در « بقوّتهما » بمعناى « فى » مى‌باشد.

متن: و الصّحيح عندنا عدم الجواز فى التّثنية و الجمع كالمفرد.

و الدّليل انّ التّثنية و الجمع و ان كانا موضوعين لافادة التّعدّد الّا انّ ذلك من جهة وضع الهيئة فى قبال وضع المادّة و هى اى المادّة نفس لفظ المفرد الّذىّ طرأت عليه التّثنية و الجمع.

فاذا قيل « عينان » مثلا، فان اريد من المادّة خصوص الباصرة فالتّعدّد يكون فيها اى فردان منها و ان اريد منها خصوص النّابعة مثلا فالتّعدّد يكون‌

نام کتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد    جلد : 1  صفحه : 165
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست