قوله: و هو يردّ نفى المصنّف فى الكافية: ضمير « هو » به نقل رضى راجع است.
قوله: الخلاف فى اعرابها حينئذ: كلمه « الخلاف » منصوب است تا مفعول براى « نفى » كه بصيغه مصدر است باشد و
ضمير در « اعرابها » به اىّ عود
كرده و مقصود از « حينئذ » حين عدم
اضافة اىّ و حذف صدر صلتها و هو الحالة الثّانية مىباشد.
قوله: ثمّ بنائها على الضّمّ: ضمير در « بنائها » به اىّ عود مىكند.
قوله: لشبهها بقبل و بعد: ضمير در « شبهها » به اىّ راجع است.
قوله: لانّه حذف من كلّ واحد ما يبيّنه: ضمير در « لانّه » بمعناى « شأن » بوده و مراد از « كلّ واحد» كلّ واحد من قبل و بعد و اىّ مىباشد و مقصود از « ما يبيّنه» در « قبل و بعد» مضاف
اليه آنها بوده و در « اىّ » صدر صله آن
مىباشد.
قوله: و مثال بنائها فى الحالة الرّابعة: ضمير در « بنائها » به اىّ عود مىكند.
متن: «100»
و بعضهم اعرب مطلقا و فى
ذا الحذف ايّا غير
اىّ يقتفي
تجزيه و تركيب
بعضهم: مضاف و مضاف اليه، مبتداء.
اعرب: فعل ماضى، مفرد، مذكّر از باب افعال، خبر.
مطلقا: حال است از مفعول محذوف « اعرب » يعنى « اىّ ».