فان: توصل بالفعل المتصرّف ماضيا او مضارعا او امرا.
و امّا « و ان ليس
للانسان الّا ما سعى» و « ان عسى ان يكون» فهى مخفّفة من المثقّلة.
و انّ: توصل باسمها و خبرها، و ان خفّت فكذلك لكن اسمها يحذف كما
سيأتى.
و لو: توصل بالماضى و المضارع و اكثر وقوعها بعد « ودّ » و نحوه.
و ما: توصل بالماضى و المضارع و بجملة اسميّة بقلّة.
و كى: توصل بالمضارع فقط.
ترجمه و شرح:
مبحث موصول
شارح گويد:
چهارم از معارف موصول است و آن بردو قسم بوده:
الف: موصول حرفى.
ب: موصول اسمى.
موصولات حرفى
موصول حرفى آنستكه با صلهاش بمصدر مبدّل گردد و آن پنج لفظ است باين
شرح:
ان، انّ، لو، ما، كى.
مصنّف در اين كتاب بحث موصولات حرفى را ذكر نكرده و بطور كلّى آنرا
ترك نموده است و جهتش آنستكه اينقسم از موصول در عداد معارف شمرده نمىشود ولى در
كتاب كافيهاش بمناسبت ذكر موصولات اسمى آنها را متعرّض شده است.