responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : المباحث النحويه شرح سيوطى نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد    جلد : 1  صفحه : 12

2- بضمّ شين و فتح راء.

بهردو قرائت صحيح است چون جمع « شريف » بهردو وزن آمده منتهى بنابر قرائت دوّمى الف آخر ممدوه بايد باشد و در صورت قرائت اوّل، الف الحاقى مى‌باشد و بهرصورت اينكلمه صفت است براى آل و بدين‌ترتيب صفت بعد از صفت مى‌باشد.

ترجمه:

در حاليكه درود و تحيّت مى‌فرستم بروجود مقدّس نبوىّ (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) كه برگزيده سده است و نيز برآل و ذريّه‌اش كه انسانهائى كامل و شريف مى‌باشند.

شرح عربى:

مصلّيا، بعد الحمد اى داعيا بالصّلوة اى الرّحمة.

على النّبىّ، هو انسان، اوحى اليه بشرع و ان لم يؤمر بتبليغه، فان امر بذلك فرسول ايضا.

و لفظه بالتّشديد من النّبوة اى الرّفعه رتبة النّبىّ صلّى اللّه عليه و آله و سلّم على غيره من الخلق.

و بالهمزة من النّباء اى الخبر لانّ النّبىّ مخبر عن اللّه تعالى.

و المراد به نبيّنا محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم.

ترجمه و شرح:

در حاليكه بعد از حمد درود و تهنيت مى‌فرستم.

يعنى دعا مى‌كنم كه خداوند صلوات و رحمتش را برنبىّ بفرستد.

تعريف نبىّ‌

[تعريف نبى و وجه تسميه آن‌]

نبىّ عبارتست از انسانى كه بوى وحى شده و شريعت باو داده شده‌

باشد اگرچه مأمور به تبليغ و رساندن آن نباشد.

پس اگر مأمور به تبليغ باشد رسول نيز خوانده مى‌شود.

نام کتاب : المباحث النحويه شرح سيوطى نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد    جلد : 1  صفحه : 12
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست