نام کتاب : الکلام الغنی؛ شرح فارسی بر باب چهارم مغنی نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد جلد : 1 صفحه : 11
شرح
قوله: نحو افضل منك افضل منّى: وجه صالح بودن ايندو اسم براى
ابتداء آنستكه اگر چه هردو نكره هستند ولى چون عامله مىباشند يعنى اوّلى در « منك » و دوّمى در « منّى » عمل نموده براى ابتدائيت صلاحيّت دارند.
قوله: و امّا ان كان هو النّكرة: ضمير « هو » به اوّل راجع است.
قوله: فان لم يكن له ما يسوّغ الابتداء به: ضمير در « له » به الاوّل راجع است.
قوله: فكذلك عند الجمهور: يعنى در اينفرض نيز كه نكره
داراى مسوّغ ابتداء است از نظر جمهور خبر مىباشد.
قوله: فيجعله المبتداء: ضمير مفعولى در « يجعله » به اسم اوّل كه نكره واجد مسوّغ است بر مىگردد.
قوله: و وجهه: يعنى وجه قوله سيبويه
قوله: و انّهما شبيهان بمعرفتين: ضمير در « انّهما » به اسمين راجع است.
متن: و يتّجه عندى جواز الوجهين اعمالا للدّليلين و يشهد لابتدائيّة
النّكره قوله تعالى:
«فانّحسبك اللّه»، «انّ أوّل بيت وضع للنّاس للّذى ببكّة» و قولهم: « انّ قريبا منك زيد»، و قولهم:
« بحسبك زيد» و الباء لا تدخل فى الخبر فى الايجاب.
و لخبريّتها قولهم: « ما جاءت حاجتك» بالرّفع، و الاصل ما حاجتك، فدخل النّاسخ بعد تقدير
المعرفة مبتداء، و لولا هذا التّقدير لم يدخل، اذ لا يعمل فى الاستفهام ما قبله.
و امّا من نصب فالاصل ما هى حاجتك، بمعنى اىّ حاجة هى حاجتك، ثمّ دخل
النّاسخ على الضّمير فاستتر فيه.
و نظيره ان تقول: « زيد هو الفاضل» و تقدر هو مبتدأ ثانيا لا فصلا و لا تابعا، فيجوز لك
حينئذ ان تدخل عليه كان فتقول: « زيد كان الفاضل».
نام کتاب : الکلام الغنی؛ شرح فارسی بر باب چهارم مغنی نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد جلد : 1 صفحه : 11