responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تاريخ سياسى صدر اسلام نویسنده : سليم بن قيس الهلالي    جلد : 1  صفحه : 206

گشوده شود، سر به سجده نهم و خداوند گويد: سربردار و بخواه كه برآورده شود و شفاعت كن كه پذيرفته شود، هيچ كس را بر شما ترجيح ندهم».

گفتند: شنيديم و اطاعت كنيم اى رسول خدا! سپس رو كرد به على عليه السّلام و فرمود: «اى برادر! قريش بر تو خواهند شوريد و در ستم بر تو متحد خواهند شد، اگر يارانى يافتى با آنان جهاد كن و اگر نيافتى دست نگهدار و خون خويش را حفظ كن. و بدان كه شهادت در پى تو است، خداى لعنت كند كشنده‌ات را»، سپس رو كرد به دخترش و فرمود: «و تو دخترم! نخستين كس از خاندانم هستى كه به من ملحق خواهى شد، تو سرور زنان بهشتى، پس از من ستم و خشم خواهى ديد تا آنجا كه تو را بزنند و دنده‌ات را بشكنند، خداى لعنت كند كشنده‌ات را، و لعنت كند فرمان دهنده و راضى‌شونده و يارى دهنده عليه تو را و ستم‌كننده به همسرت و دو فرزندت را، و اما تو اى حسن! امّت به تو خيانت كنند؛ اگر يارانى يافتى با آنان جهاد كن و گر نه دست‌نگهدار و خون خويش حفظ كن كه شهادت در پى تو است، خداى لعنت كند كشنده‌ات را و يارى دهنده عليه تو را، كسى كه تو را مى‌كشد، زنازاده‌اى فرزند زنازاده‌اى فرزند زنازاده‌اى است. ما خاندانى هستيم كه خداوند براى ما آخرت را برگزيد و دنيا را براى ما نپسنديد».

سپس رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله و سلّم به ابن عباس رو كرد و فرمود: «بدانيد پس از اينكه ده نفر از بنى اميه حكومت كردند، دهمين‌شان به دست فرزندان تو هلاك خواهد شد، تقواى خدا را پيشه كنيد و رعايت حال فرزندانم را بنمائيد، همانا كه دنيا براى احدى پيش و پس از ما وفا نكرد، و نخواهد كرد، دولت ما آخرين دولت‌ها است، ما به جاى هر روز دو روز و به جاى هر سال دو سال حكومت خواهيم كرد و از ما و از فرزندانم كسى است كه زمين را از عدالت و داد سرشار كند آن گونه كه از ستم و بيداد لبريز شده باشد».

اين روايت در منابع زير نيز آمده است:

طوسى/ الغيبة 117، 203.+ اشرف/ فضايل 291.

نام کتاب : تاريخ سياسى صدر اسلام نویسنده : سليم بن قيس الهلالي    جلد : 1  صفحه : 206
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست