نام کتاب : شرح المنظومة ت حسن زاده آملي نویسنده : السبزواري، الملا هادي جلد : 5 صفحه : 344
الفريدة الرابعة:
في دفع شبهات تورد على القول بالمعاد الجسماني
[1] منها: «شبهة الآكل و
المأكول» [2]، تقريرها، أنّه إذا صار إنسان غذاء لإنسان آخر، فالأجزاء المأكولة،
إمّا أن يعاد في بدن الآكل، أو في بدن المأكول، و أيّا ما كان،
[1] قال- قدّس سرّه- في أسرار الحكم (ص 342 بتصحيح الأستاذ العلّامة الشعراني- رفع
اللّه درجاته- و تعليقه عليه): «فصل: در باب معاد جسماني شبهاتى باقى است كه بايد
آنها را نيز دفع كرد:
شبهه اول امتناع اعاده معدوم است كه ادعاى بداهت شده است در امتناع
اعاده بشخصه و عينه ... شبهه دوم شبهه آكل و مأكول است كه شبه عويصه است براى بعضى
... شبهه سوم شبهه تناسخ است ...
اين كمترين در «هزار و يك نكته» گفته است: «نكته 396، خوراك با
خورنده مانند است، روان خوراك جانور نگردد پس شبهه آكل و مأكول را اساس نبود
فافهم.
و به بيان ديگر انسان را دو بدن است يكى بدن دنياوى كه به غذاى
جسمانى رشد و نمو مىكند و اگر غذا از او گرفته شود كاسته مىگردد كه غذا اجزاى
اين جسم شود، و بدن دوم بدن أخراوى است كه در طول اين بدن است و با وى محشور
مىشود كه غذاى جسمانى جزء وى نمىشود بلكه غذاى او علم و عمل است كه مادّه بدن
اخراوى او مىباشد، و غذاى جسمانى براى نفس ناطقه قدسيه معدّ است كه به إعداد آن
اين بدن أخراوى را بمثال بدن دنياوى مىسازد كه خوراك خاك و ديگر عناصر نمىگردد و
طعمه حيوانات نمىشود، پس شبهه آكل و مأكول شبهاى واهى است و معاد جسمانى بر قوت
خود باقى است. تفصيل بيان اين دو بدن و كيفيت ساختن را از اسرار الآيات صدر
المتألهين از ص 61 تا 64 چاپ سنگى، و نيز در آخر فصل ششم طرف دوم مسلك خامس اسفار
(ط 1- ج 1- ص 319) طلب بايد كرد، و راقم در رساله اتحاد عاقل به معقول نيز عنوان
كرده است». (ح. ح)
[2] المبدأ و المعاد، ملا صدرا، ص 396، تصحيح سيد جلال الدين
آشتيانى، ط انجمن حكمت و فلسفه. (م. ط)
نام کتاب : شرح المنظومة ت حسن زاده آملي نویسنده : السبزواري، الملا هادي جلد : 5 صفحه : 344