نام کتاب : قرآن و قرآن پژوهي نویسنده : خرمشاهی، بهاءالدین جلد : 1 صفحه : 12
تـسـميه ركوع را مى توان از آنجا دانست كه در نمازهاى شبانه روزى , پس از
خواندن سوره حمد در ركعت اول و دوم , مى توان به خواندن سوره هاى ديگر , يا
لااقل چند آيه اكتفا كرد. پيرو اين عقيده , بعضى كه قرآن شناس بوده اند ,
اوايل هر چند آيه اى را كه يك عنوان و موضوع را تـشـكـيـل مـى دهد , معين
ساختند و از آن جهت كه بعد از قرائت آن بخش , نمازگزار به ركوع مى رود ,
نام هر بخش را ركوع گذارده اند. عدد ركوعات قرآن طبق مشهور 540 ركوع است (
به طور متوسط و تقريبى هر صفحه از قرآن يك ركـوع دارد ) ( مقاله قرآنهاى
چاپى نوشته كاظم مدير شانه چى , در مشكوة , شماره دوم , بهار 1362 ش , ص
151 - 152 ). گفتنى است كه در قرون جديد , ابتدا خوشنويسان قرآن نويس در
امپراتورى عثمانى و سپس در مـصـر و لبنان و سوريه , كوشيده اند و توانسته
اند كه قرآن مجيد را با رعايت قواعدى از جمله آغاز هـر صـفحه با اول آيه , و
پايان صفحه به پايان يك آيه , بنويسند و هر جزء را در بيست صفحه و لذا كل
قرآن را در 604 كتابت كنند ( 4 صفحه اضافى مربوط به صفحات آغازين و پايانى
است ). در ايـن شيوه كتابت كه در معتبرترين قرآن جهان اسلام ( مصحف المدينة
, به كتابت عثمان طه , خـطاط هنرمند سورى و طبع دارالقرآن عربستان سعودى
در مدينه , و متن مبناى همين ترجمه هم هست نير رعايت شده , هر صفحه داراى
15 سطر است . بـعضى از غرابت گرايان قرآن را در 30 صفحه عادى ( هر جزء در
يك صفحه ) به خط بسيار ريز يا غبار , كتابت كرده اند. و كـسـانى كه غرابت
گراتر بوده اند , كل قرآن را در يك صفحه - كه ابعاد آن از سراسر يك صفحه
روزنـامه عادى فراتر نيست - كتابت و چاپ كرده اند كه طبعا براى قرائت نيست ,
و براى به همراه داشتن از جهت حفظ و تعويذ به قرآن است , و حتى با ذره بين
نيز قابل خواندن نيست . همچنين قرآن را با تعداد صفحات عادى , فى المثل
همان 604 صفحه , ولى با ابعاد بسيار كوچك در حـدود يـك - دو
نام کتاب : قرآن و قرآن پژوهي نویسنده : خرمشاهی، بهاءالدین جلد : 1 صفحه : 12