نام کتاب : فرهنگ تشريحى اصطلاحات اصول نویسنده : ولایی، عیسی جلد : 1 صفحه : 52
16. ادله احكام
دليل چيزى است كه حكم شرعى از آن مستفاد باشد. چه آن حكمى كه استفاده
مىشود حكم واقعى باشد يا حكم ظاهرى. به مبحث «اصول عمليه» و «حكم واقعى» و «حكم ظاهرى» رجوع شود. ادله احكام بر دو قسم است [1]: 1. دليل اجتهادى؛ 2. دليل فقاهتى يا اصول
عمليه. به مبحث «دليل اجتهادى» و «دليل فقاهتى» رجوع شود.
اراده، در لغت و اصطلاح به صفتى از صفات خاصه نفس گويند، كه به ايجاد
يا ترك عملى تعلق مىگيرد. [3] كتاب ترمينولوژى در تعريف اراده مىنويسد: «اراده عبارت است از: «حركت نفس به طرف كارى معين پس از تصور و تصديق منفعت آن.» براى تحقق يا ترك هر فعلى نياز به مقدماتى است
كه عبارتاند از [4]:
الف.
تصور فعل يا ترك فعل؛ ب. ميل و رغبت؛ ج. تصديق؛ د. عزم؛ ه. شوق مؤكد يا اراده. و
بعد از مقدمات ذكر شده معلول كه حركت بهسوى مطلوب باشد، خواهد آمد. برخى [5]، مقدمات مذكور را به شرح زير بيان مىكنند: الف.
تصور فعل يا ترك چيزى؛ ب. تصديق و باور به نيكو يا زشت بودن آن؛ ج. اراده يا شوق
مؤكد؛ د. طلب يا اختيار.
سپس مىگويند: نظر به اينكه تصور و تصديق و اراده همگى غير
اختيارىاند پس مىبايد گفت آنچه در حركت عضلات مؤثر است نفس است و الا شبهه فخر
رازى وارد مىشود كه مىگويد عقاب جايز نيست، زيرا فعل معلول ارادهاى است كه غير
اختيارى است، مضافا به اينكه اگر اراده را علت فعل و حركت بدانيم، نتيجهاش جبرى
شدن است. پس حق اين است كه نفس بذاته مؤثر در حركات عضلات جهت انجام كار است. «فهور الامر بين الامرين» در نتيجه ثواب و عقاب به جهت مؤثريت نفس كه امر
اختيارى است صحيح خواهد بود. [6]
در حقوق مراحل مختلف فعل و انفعالات دماغى را مىتوان به شرح زير
بررسى كرد:
1. مرحله خطور يا
تصور: در اين مرحله ابتداء تصوير خانه و فروش آن در ذهن نقش مىبندد.
2. مرحله سنجش: در
اين مرحله پس از ورود صورت خانه و فروش آن، شخص آن را مىسنجد، و سود و زيان آن را
مورد بررسى قرار مىدهد.
3. مرحله تصميم:
پس از سنجش و بررسى سود و زيان، هرگاه فروش آن را مصلحت بداند، خانه