نام کتاب : فرهنگ تشريحى اصطلاحات اصول نویسنده : ولایی، عیسی جلد : 1 صفحه : 319
462. مقدمه وجود
مقدمه وجود اسم ديگر مقدمه واجب است. به مبحث «مقدمه واجب» رجوع شود.
463. مقيّد
به مبحث «مطلق و مقيّد» رجوع شود.
464. ملازمه بين
حكم عقل و شرع
به مبحث «قاعده ملازمه» رجوع شود.
465. ملاكات
احكام
ملاك يعنى علت و منشأ. هرگاه ملاك و علت حكم مشخص باشد و يا به ديگر
سخن اگر علت قطعى حكمى از طرف شارع و قانونگذار معرفى گردد، مىتوان حكم را به هر
موردى كه آن علت و ملاك وجود داشته باشد سرايت داد. چنانچه امام صادق (ع)
مىفرمايد: چون آب چاه داراى منبع و ماده است لذا به مجرد ملاقات با نجاست نجس
نمىشود. [1] در اين روايت
علّت اينكه آب با ملاقات به نجاست نجس نمىشود بيان شده است و آن منبع و مادهدار
بودن آن آب است. نتيجه مىگيريم در هر آبى كه چنين ملاك و علتى وجود داشته باشد
حكم به عدم تنجس مىشود. در ماده 195 قانون مدنى آمده: «اگر كسى در حال مستى يا بىهوشى يا در خواب معامله كند آن معامله به
واسطه فقدان قصد باطل است.» بنابراين اگر معامله مكره هم به سرحد فقدان قصد برسد باطل است. به
مبحث «قياس مصرح العله» رجوع شود.
466. منجّز
منجز يا منجزيت به مبحث «حجّت» رجوع شود.
467. منسوخ
به مبحث «نسخ» رجوع شود.
468. منطوق
به مبحث «مفهوم» رجوع شود.
[1] . قال الرضا (ع) «ما البرء واسع لا يفسده شىء لانّ له ماده»، وسائل الشيعة، ج 1، ص
105.
نام کتاب : فرهنگ تشريحى اصطلاحات اصول نویسنده : ولایی، عیسی جلد : 1 صفحه : 319