responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ تشريحى اصطلاحات اصول نویسنده : ولایی، عیسی    جلد : 1  صفحه : 235

مقام چهارم: آيا «قاعده تجاوز» اصل است يا اماره؟

امام خمينى‌ [1] مى‌گويد: قاعده تجاوز اصل است نه اماره، زيرا در روايات ائمه (ع) مى‌فرمايند: به شك خودتان اعتنا نكنيد و بنا را بر انجام دادن عمل بگذاريد، نه آنكه بفرمايند شك خود را اسقاط كنيد، تا نتيجه آن كاشفيت و اماريت باشد. همان گونه كه در روايت حماد بن عثمان راوى از امام صادق (ع) سؤال مى‌كند: در سجده شك مى‌كنم آيا ركوع به جا آورده‌ام يا خير؟ تكليف چيست؟

مى‌فرمايد: به جا آورده‌اى. [2] و معناى «اصل» نيز همين است كه به شك خود اعتنا نكن و بنا را بر عمل بگذار. اما برخى‌ [3] معتقدند، كه اين قاعده «اماره» است. زيرا در روايت آمده: چون او در حين عمل اذكر و متذكّرتر بوده به شك خود اعتنا نكند و اين اذكريّت كشف از واقع مى‌كند. چه تفاوتى بين اصل يا اماره بودن اين قاعده است؟ تفاوت در اين خواهد بود اگر قاعده تجاوز «اماره» باشد، بر اصول عمليه مقدم خواهد بود، و در مقام تعارض بايد جانب اماره را گرفت. اما اگر اصل باشد چنين تقدّمى وجود ندارد.

تبصره: آيا قاعده فراغ همان اصالة الصّحه است يا خير؟ جواب منفى است زيرا اصالة الصّحه در عمل غير جارى است ولى قاعده فراغ در عمل خود آدم است.

351. قاعده تحسين و تقبيح عقلى‌

به مبحث «حسن و قبح عقلى» رجوع شود.

352. قاعده تسامح در ادله سنن‌ [4]

اگر خبر ضعيفى كه واجد شرايط حجيّت نبوده و دلالت بر ثواب يا استحباب و يا كراهت عملى كند آيا مى‌شود با آن خبر ضعيف حكم به استحباب يا كراهت آن عمل كرد يا خير؟ عده‌اى‌ [5] از علما مى‌گويند: به‌دليل تسامح در ادله سنن مى‌شود حكم به استحباب يا كراهت كرد. دليل آنها روايات بسيارى است كه دلالت بر اين مدعى دارد. از جمله صحيحه هشام بن سالم است كه از امام صادق (ع) نقل مى‌كند. اگر به كسى از قول پيامبر گفته شود، فلان عمل ثواب دارد و آن شخص به همين دليل آن را به جا آورد، مأجور خواهد بود، و لو پيامبر چنين چيزى را نگفته باشد. سؤال: آيا آنچه كه به‌وسيله‌


[1] . انوار الهداية، ج 1، ص 119.

[2] . قال قلت لابى عبد اللّه (ع) «اشك و انا ساجد فلا ادرى ركعت ام لا؟ فقال قد ركعت»، تهذيب الاحكام، ج 2، باب تفصيل ما تقدم ذكره فى الصلاة.

[3] . اصول الاستنباط، ص 287؛ هو حين يتوضا أذكر منه حين يشك. وسائل الشيعة، باب 42 ابواب الوضوء حديث 7.

[4] . كفاية الاصول، ج 1، ص 393؛ فوائد الاصول، ج 3، ص 408؛ دروس فى الاصول، ج 2، ص 204؛ عوائد الايام، ص 269.

[5] . عوائد الايام، ص 269؛ اصطلاحات الاصول، «قاعده التسامح».

نام کتاب : فرهنگ تشريحى اصطلاحات اصول نویسنده : ولایی، عیسی    جلد : 1  صفحه : 235
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست