responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ تشريحى اصطلاحات اصول نویسنده : ولایی، عیسی    جلد : 1  صفحه : 218

بقيّه را امتثال كنند، اصلا اطاعتى صورت نگرفته بلكه عصيان محقّق شده است. مثل ايمان به ائمه معصومين (ع) زيرا اگر كسى به يازده امام ايمان بياورد اما امام دوازدهم را به امامت قبول نداشته باشد، همانند كسى است كه منكر امامت همه ائمه بوده و به هيچ امامى ايمان نياورده باشد.

312. عام و خاص مطلق‌

به مبحث «عموم و خصوص مطلق» رجوع شود.

313. عام و خاص من وجه‌

به مبحث «عموم و خصوص من وجه» رجوع شود.

314. عدم ابتلاء

به مبحث «ابتلاء» رجوع شود.

315. عدم اطّراد

به مبحث «اطّراد» رجوع شود.

316. عدم صحّت حمل‌

به مبحث «صحت حمل» رجوع شود.

317. عدم صحّت سلب‌

به مبحث «صحت حمل» رجوع شود.

318. عدم و ملكه‌

به مبحث «ضدّ» رجوع شود.

319. عرف‌ [1]

عرف در لغت دو ريشه دارد [2]: 1. به‌معناى پياپى بودن چيزى به‌طورى كه اجزاى آن متّصل به يكديگر باشد. به يال اسب «عرف الفرس» مى‌گويند، زيرا موهاى يال در كنار هم قرار دارند. 2. به‌معناى‌


[1] . قوانين الاصول، ج 1، ص 14؛ الاصول العامه للفقه المقارن، ص 419؛ فوائد الاصول، ج 4، ص 215؛ ابو زهره، اصول الفقه، ص 254.

[2] . كيهان انديشه، شماره 48، سال 72.

نام کتاب : فرهنگ تشريحى اصطلاحات اصول نویسنده : ولایی، عیسی    جلد : 1  صفحه : 218
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست