نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 6 صفحه : 413
و الاعلم على غيره عند العلم بالمعارضة و المخالفة و هو المطلوب
(انتهى) موضع الحاجة من كلامه رفع مقامه» [1].
قوله: «... و اما الثانى
فلان الترجيح مع المعارضة فى مقام الحكومة لاجل رفع الخصومة ...».
رد اخبار دال بر ترجيح:
مستفاد از اخبار مذكور، ترجيح قول اعلم بر غير اعلم در تعارض حكم دو
قاضى هست [2] و اين مسئله،
مستلزم ترجيح قول اعلم بر غير اعلم در مقام فتوا نيست. ضمنا پاسخى هم نسبت به
روايات از مرحوم مشكينى قدّس سرّه در صفحه 409 نقل كرديم.
قوله: «ثالثها ان قول الافضل اقرب من غيره جزما ...».
3- دليل يا وجه سوم به اين نحو، مركب از يك صغرا و يك كبرا
هست:
صغراى قضيه: فتواى
[3] اعلم، نسبت به فتواى غير اعلم «اقرب» به واقع
مىباشد [4].
كبراى قضيه: عقلا «عند التعارض»، طريق «اقرب الى الواقع» بر غير اقرب، مقدم است پس در محل بحث هم اخذ فتوا و نظر
اعلم، مقدم و متعين است.
[2]اگر دو حاكم در يك مرافعه قضاوت نمايند و مستند هركدام،
روايت جداگانهاى باشد و در پايان، هريك از مترافعين هم مخير باشند، بديهى است كه
هريك از طرفين نزاع، حكمى را اخذ و قبول مىنمايد كه به نفع خودش هست و نتيجتا
مرافعه بين آن دو، حل نمىشود لذا امام عليه السّلام فرمودهاند «الحكم ما حكم به اعدلهما و افقهما فى الحديث
...»- اين مسئله،
مستلزم ترجيح قول اعلم بر غير اعلم در مقام فتوا نيست.
[3]وجه حجيت فتواى فقيه، اين است كه طريقى به سوى احكام
واقعيه است.
[4]«... لسعة احاطته و وفور اطلاعه على ما لا يطلع
عليه غيره من المزايا و الخصوصيات الدخيلة فى جودة استنباطه ...». ر. ك: منتهى الدراية 8/ 551.
نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 6 صفحه : 413