نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 6 صفحه : 162
خلاصه: بناء عقلا بر اين است كه كلام متكلم براى بيان واقع، صادر شده
نه تقيه يا دواعى ديگر.
سؤال: آيا عقلا در هر كلامى چنان بنائى دارند و بنا بر اصالت الجهت
مىگذارند؟
خير! در كلامى كه معلوم الكذب نباشد چنان بنائى دارند.
نتيجه: قدر متيقن از ادلهاى كه بر حجيت ظهور و حجيت صدور امارات،
اقامه شده در صورتى است كه آن اماره، معلوم الكذب نباشد- و لو اجمالا- و علم
برخلاف آن نداشته باشيم.
3- اصالت السند:
براى تمسك به يك روايت بايد به صدور آنهم متعبد شد و گفت فلان روايت
از معصوم عليه السّلام صادر شده تا بتوان طبق آن عمل نمود.
سؤال: آيا مىتوان گفت روايت معلوم الكذب [1] از معصوم عليه السّلام صادر شده؟
جواب: اگر دليل اعتبار سند، بناء عقلا باشد، باز هم مىگوئيم قدر
متيقن از آن در صورتى است كه علم اجمالى برخلاف نداشته باشيم.
چنانچه دليل اعتبار سند، اخبار [2] و آيات [3] هم باشد، ظهورشان در صورتى است كه علم به خلاف
نداشته باشيم بلكه مىتوان گفت كه اخبار و آيات، ظهور در حجيت دارند «اذا حصل الظن منه او الاطمينان».
جمعبندى: بنا بر موضوعيت و سببيت هم مقتضاى ادله اعتبار سند، ظهور و
جهت صدور امارات، اين است كه مصلحت و مقتضى در صورتى است كه علم برخلاف نباشد و در
صورت تعارض، مقتضى حجيت در احدهما نيست لذا هر دو روايت از حجيت، ساقط مىشود پس
بنا بر سببيت هم مانند طريقيت، اصل اولى در متعارضين، تساقط است.