نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 4 صفحه : 471
فاعل آن است يا
تارك.
مثال: فرض كنيد نماز جمعه يا واجب است يا حرام-
جنبه عباديّت آن را در نظر نگيريد. و نكتهاش را بزودى توضيح مىدهيم- در اين مثال
احتياط به معنى موافقت قطعيّه، ممكن نيست البتّه مخالفت قطعيّه هم امكان ندارد،
چون مكلّف نمىتواند هم نماز جمعه را اتيان و هم ترك نمايد.
وجوه در مسئله
1- برائت عقلى و نقلى جارى مىشود.
بيان ذلك: خصوص وجوب آن شىء، مشكوك است پس
قاعده قبح عقاب بلا بيان- برائت عقلى- و حديث رفع و امثال آن- برائت شرعى- شامل
محل بحث مىشود و همچنين خصوص حرمت همان شىء مشكوك است پس قاعده قبح عقاب بلا
بيان و حديث رفع شامل آن مىشود.
2- بايد احدهما المعيّن را اخذ كنيم (يعنى يا
جانب وجوب را بگيريم و تا آخر فاعل آن شىء باشيم[19]
يا جانب حرمت را بگيريم و تا آخر تارك آن شىء باشيم).
3- بايد يكى از آن دو را به نحو تخيير- شرعى-
اخذ نمود. و ظاهر اين تخيير اين است كه استمرارى است يعنى در هر مرتبه، مكلّف
مخيّر است كه يا جانب وجوب يا جانب حرمت را رعايت كند.
4- در مقام عمل تخيير- عقلى- بين فعل و ترك هست
امّا از نظر حكم، توقّف
نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 4 صفحه : 471