و احتج للقول بوجوب الاحتياط فيما لم تقم فيه حجة، بالأدلة الثلاثة
(2)
اما الكتاب: فبالآيات الناهية عن القول بغير العلم، و عن الإلقاء
في التهلكة، و الآمرة بالتقوى(3).
[1](1)شايد اشاره به اين است كه اگر شارع حكم به اباحه نمود ديگر
عقل، حكم به قبح، در آن مورد نمىكند و حكم عقل محدود به عدم ترخيص شارع است.
ادله وجوب احتياط
(2)- اخباريّين و قائلين به احتياط در شبهاتى كه دليل بر تكليف
وجود ندارد به سه دليل (كتاب سنّت عقل) تمسّك نمودهاند چه در شبهه وجوبيّه و چه
در شبهه تحريميّه، (خواه منشأ شك اجمال نص، فقدان نص و يا تعارض نصين باشد.)
دليل قرآنى
(3)- قائلين به احتياط به آياتى استدلال كرده و ادّعا نمودهاند
كه مقتضاى آنها احتياط و اجتناب در شبهات بدويّه است.
از جمله آن آيات:
1آياتى كه
متابعت از قول بدون علم را نهى مىكند مانند: وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ
عِلْمٌ ...
[1].
2- آياتى كه نهى از القاء در تهلكه مىكند مانند: ... وَ لا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى
التَّهْلُكَةِ ...
[2].