(1)- به آيات متعدّدى از قرآن شريف براى اعتبار اصل برائت استدلال
شده است ولى مرحوم مصنّف مىفرمايند، ما به آيهاى كه دلالتش اظهر و روشنتر از
ساير آيات است تمسّك مىكنيم و آن اينست:
...
وَ
ما كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولًا. [1]
برنامه و روش ما اين نبوده است كه فرد يا گروهى را عذاب كنيم مگر
اينكه رسولى بر آنها بفرستيم (كه فرستادن رسول كنايه از بيان و اتمام حجّت است).
ضمنا تذكّر اين نكته لازم است كه عذاب نكردن قبل از بيان و بعث رسول
يك برنامه و سنّت الهى است و تنها اختصاص به زمان و اقوام گذشته ندارد.
كيفيّت استدلال به آيه
كبرى: تا تكليف بيان نشود خداوند كسى را عذاب نمىكند.
صغرى: در شبهات وجوبيّه و تحريميّه حكم الهى براى ما بيان نشده است
زيرا اگر بيان شده بود ما شك نمىكرديم.
نتيجه: در شبهات وجوبيّه و تحريميّه چون تكليف بيان نشده است ما از
عقوبت ايمن هستيم و مىتوانيم مشكوك الوجوب [2] را ترك و مشكوك الحرمه [3] را اتيان نمائيم [4].