نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 4 صفحه : 365
فصل
[1] هل قضية المقدمات على تقدير سلامتها هى حجية الظن بالواقع، او
بالطريق او بهما؟
اقوال ....
آن علم اجمالى كبير نسبت به وجود واجبات و محرّمات، به علم اجمالى
صغير منحل مىشود. يعنى علم اجمالى پيدا مىكنيم كه اگر به اخبار موجود در كتب
معتبر عمل كنيم يقين به برائت ذمّه پيدا مىكنيم و در عمل كردن به اخبار بأس و
اشكالى نيست چون از عمل به اخبار و احتياط در محدوده آنها حتّى عسر و حرج هم لازم
نمىآيد تا چه رسد به اينكه اين احتياط موجب مختل شدن نظام شود. و نوبت به اطاعت
احتماليّه و ظنّى و شكّى و وهمى نمىرسد تا بگوئيد: دوران امر، بين اطاعت «ظنّى» و «شكّى و وهمى» پيش مىآيد و در نتيجه اطاعت «ظنّى» راجح است.
مگر در جواب از مقدّمه چهارم دليل انسداد، بيان نكرديم كه با وجود
علم اجمالى مىتوان به اصول مثبت و نافى تكليف عمل كرد؟
منتها رجوع به اصول نافى تكليف يك قيدى داشت كه بيان كرديم و ديگر
لزومى به تكرار آن نمىبينيم [2].
خلاصه مىتوان بوسيله علم تفصيلى و ظن معتبر، احكام الهى را استنباط
نمود و نسبت به آنها اطاعت كرد و اصلا نوبت به اطاعت وهمى، شكّى و ظنّى [3] نمىرسد.
[1]تذكّر: قبلا ثابت كرديم كه ظنّ خاص حجّيّت دارد لذا باب
علمى منسد نيست و مهمترين مسئله در بطلان دليل انسداد همان بود لذا مباحث انسداد
جز ثمره علمى فايده ديگرى ندارد.
[2]به جواب از مقدّمه اوّل و چهارم انسداد مراجعه كنيد.