نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 4 صفحه : 279
منها: آية النفر، قال اللّه تبارك و تعالى: فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ
مِنْهُمْ طائِفَةٌ الآية، و ربما يستدل بها من وجوه:(1).
آن را مترتّب كن.
اصلا معناى صدّق العادل اثبات مخبر به نيست حتّى در جايى كه قول امام
را اخبار مىكنند كسى نمىگويد كه: شما ابتدا بگوئيد هذا قول الامام، بعد از آن
متابعت كنيد.
در اينجا هم وقتى مفيد خبر مىدهد كه صفّار چنين گفته است شما ديگر
به اين مطلب كار نداشته باشيد كه بانّ الصّفار اخبره.
معناى صدّق العادل كه شامل قول مفيد مىشود اين است كه اثر شرعى مخبر
به (صدّق العادل) را مترتّب كن و مطلبى بنام اثبات و احراز موضوع لازم نيست در بين
باشد.
خلاصه: صدّق العادل مفيد به لحاظ صدّق العادل خبر صفّار است.
و در جواب از اشكال قبل گفتيم: موضوع در قضيّه صدّق العادل بنحو
قضيّه طبيعيّه است و اتّحاد حكم و موضوع لازم نمىآيد و اگر اتّحاد حكم و موضوع هم
لازم بيايد از راه تنقيح مناط وارد مىشويم و اگر تنقيح مناط را قبول نكنيد از راه
عدم قول به فصل پيش مىآئيم پس اين اشكال و ايراد جديدى نيست.
2- آيه نفر:
(1)- يكى از آياتى كه براى حجّيّت خبر واحد به آن استدلال شده است
آيه نفر مىباشد.