responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 3  صفحه : 498

تخصيص بخورد.

ب: جواب حلّى:

خبر واحد، تعارضى با سند قرآن ندارد بلكه در دلالت كتاب و اصالت العموم تصرّف مى‌نمايد البتّه دلالت قرآن، قطعى نيست چون كتاب اللّه، الفاظ مختلف و داراى ظواهر، نصوص و متشابهاتى هست و چنين نيست كه دلالت آن، قطعى باشد.

خبر واحد در دلالت و عموم، تصرّف مى‌نمايد نه در سند قرآن لذا اگر بنا بود با كتاب، تعارضى پيدا كند، كلام شما- مستدل- صحيح بود لكن چنين نيست.

تحقيق مطلب: هركدام از كتاب و خبر واحد، داراى يك سند و يك دلالت هست، سند كتاب، «قطعى» و از طرف معارضه، خارج است و اصلا چيزى نمى‌تواند با آن تعارض يا كسى در آن اشكال نمايد. در محلّ بحث، يك طرف، اصالت العموم قرار دارد و طرف ديگر، دليل حجّيّت و اعتبار ظهور خبر واحد، واقع شده و بايد آن دو را ملاحظه نمود كه آيا اصالت العموم، آن‌قدر، قدرت دارد كه اصلا دليل حجّيّت خبر واحد را از بين ببرد يا اينكه دليل حجّيّت خبر در اصالت العموم تصرّف مى‌نمايد و قرينيّت پيدا مى‌كند بر اينكه «عموم» اراده نشده و مسأله قرينيّت هم امر مهمّى نيست، شما ملاحظه كرده‌ايد در موارد متعدّد و متكثّر به وسيله تخصيص، اصالت العموم از بين رفته و عام‌ها بر عمومشان باقى مانده‌اند- ما من عامّ الا و قد خصّ‌ [1]- پس اگر بنا باشد، اصالت العموم‌


[1]اگر كسى بگويد اصالت العموم را اخذ مى‌نمائيم، پاسخ ما اين است كه: خبر واحد با دلالت و سندش از نظر عقلا صلاحيت دارد كه در برابر اصالت العموم عنوان قرينيت پيدا كند بخلاف اصالت العموم كه چنان صلاحيتى ندارد و اگر بنا باشد، حكومت پيدا كند بايد دليل حجيت خبر واحد را ساقط نمايد لذا مى‌گوئيم اصالت العموم با كدام قدرت و نيرو مى‌تواند دليل حجيت خبر واحد را از بين ببرد.

نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 3  صفحه : 498
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست