responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 3  صفحه : 352

مباحث فقهى، فراوان و كاملا محسوس است.

[تعريف عام‌]

اصوليين براى عام، تعاريف مختلفى ذكر كرده و آن‌ها را مورد نقد و بررسى قرار داده‌اند لكن اكثر بلكه تمام آن تعاريف از نظر طرد و عكس- جامعيّت و مانعيّت- دچار اشكال هست لكن ما همان مطلبى را كه مكرّرا بيان كرده‌ايم، مجدّدا تكرار مى‌كنيم:

اشكال در باب تعاريف در صورتى وارد است كه آن تعاريف، حقيقيّه و در جواب از سؤال «بما هو» باشد. اگر كسى «بما هو» از ماهيّت‌ [1] و حقيقت شى‌ء سؤال كند و پاسخى بشنود در اين صورت بايد نسبت به جامعيّت و مانعيّت آن تعريف بحث كند امّا اگر تعريفى عنوان «شرح الاسم» پيدا كرد، لزومى ندارد، جامعيّت و مانعيّت آن تعريف را ملاحظه نمايد.

تعاريفى كه در اكثر مسائل شده از قبيل تعاريف لفظيّه هست نه حقيقيّه لذا بايد از نقض و ابرام درباره آن‌ها صرف‌نظر نمود و دليل‌ [2] بر اينكه آن تعاريف، لفظى مى‌باشد نه حقيقى، اين است كه:

گاهى كه شما در مقام نقض و ابرام، نسبت به يك تعريف هستيد، مى‌گوئيد:

اين تعريف، شامل فلان مصداق نمى‌شود درحالى‌كه آن فرد از مصاديقش هست، سؤال ما اين است كه شما فرديّت آن را از چه طريقى احراز كرديد؟

و همچنين گاهى مى‌گوئيد فلان تعريف، شامل فلان فرد مى‌شود درحالى‌كه نبايد شامل آن بشود زيرا از مصاديق آن تعريف نيست سؤال ما اين است كه: شما از چه طريقى متوجّه شديد كه فلان فرد از مصاديق آن تعريف هست؟

لابد مى‌گوئيد يك معنا و يك معرّفى در ذهن ما مرتكز و مشخص هست و آن را


[1]جنس و فصل.

[2]مصنف رحمه اللّه اين دليل را در بيان سائر تعاريف ذكر نكرده‌اند لكن دليل خوبى بر كلامشان هست.

نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 3  صفحه : 352
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست