responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 2  صفحه : 297

تذنيبان: الأوّل: لا ريب في استحقاق الثّواب على امتثال الأمر النّفسيّ و موافقته، و استحقاق العقاب على عصيانه و مخالفته عقلا، و اما استحقاقهما على امتثال الغيريّ و مخالفته، ففيه إشكال، و إن كان التّحقيق عدم الاستحقاق على موافقته و مخالفته بما هو موافقة و مخالفة؛ ضرورة استقلال العقل بعدم الاستحقاق إلا لعقاب واحد، أو لثواب كذلك، فيما خالف الواجب و لم يأت بواحدة من مقدّماته على كثرتها، أو وافقه و أتاه بماله من المقدّمات(1).


2- اگر آن ذى‌المقدّمه‌اى را كه احتمال مى‌دهيد فلان شى‌ء براى آن، وجوب غيرى داشته باشد، وجوبش فعلى نباشد در حقيقت، شما شك داريد كه آيا آن شى‌ء كه مردّد بين واجب نفسى و غيرى هست اكنون اتيان آن واجب است يا نه.

اگر واجب نفسى باشد و ارتباطى با آن غير نداشته باشد، اكنون لازم التّحصيل است امّا اگر واجب غيرى باشد چون ذى‌المقدّمه‌اش فعلا وجوب ندارد، مقدمه آن‌هم واجب نيست پس كسى كه شاكّ در نفسيّت و غيريّت هست در نتيجه، مردّد است كه: آيا الآن اتيان آن شى‌ء، واجب است يا نه و شكّ او در وجوب فعلى و عدم وجوب فعلى آن شى‌ء هست و در شبهه وجوبيّه بدويّه، مقتضاى اصل برائت، اين است كه «لا يجب الاتيان به.»

آيا موافقت و مخالفت با امر غيرى، موجب استحقاق ثواب و عقاب است‌

(1)- ترديدى وجود ندارد كه اگر امر نفسى، امتثال شود، عقل، حكم به استحقاق مثوبت مى‌كند و چنانچه با آن، مخالفت شود، حكم به استحقاق عقوبت مى‌نمايد. ضمنا اين مطلب، تقريبا مورد تعرّض و بيان تمام اصوليين مى‌باشد امّا آنچه كه محلّ بحث، واقع شده، اين است كه:

آيا امتثال امر غيرى، موجب استحقاق مثوبت مى‌شود و همچنين آيا مخالفت با امر غيرى، باعث استحقاق عقوبت مى‌گردد؟

نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 2  صفحه : 297
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست