نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 2 صفحه : 184
و لا إشكال في خروج مقدّمة الوجوب
عن محلّ النّزاع، و بداهة عدم اتّصافها بالوجوب من قبل الوجوب المشروط بها، و كذلك
المقدّمة العلميّة، و إن استقلّ العقل بوجوبها، إلا أنّه من باب وجوب الإطاعة إرشادا
ليؤمن من العقوبة على مخالفة الواجب المنجّز، لا مولويّا من باب الملازمة، و ترشّح
الوجوب عليها من قبل وجوب ذي المقدّمة(1).
اخذ شده و بحث ما در مقدّمه واجب، در مورد مقدّمه آن عبادتى است كه متعلّق امر قرار
گرفته، لذا طبق مبناى اخير هم مقدّمه صحّت به مقدّمه وجوديّه، برگشت مىكند و داخل
نزاع در بحث مقدّمه واجب هست.
مقدّمه وجوبيّه
(1)- گاهى امرى مقدّمه وجوب ذى المقدّمه هست، يعنى:
اگر بنا باشد ذى المقدّمه، اتّصاف به وجوب پيدا كند، آن مقدّمه در تعلّق وجوب، مدخليّت
دارد مانند استطاعت، نسبت به حج.
سؤال: آيا مقدّمه وجوبيّه، داخل نزاع در بحث مقدّمه
واجب هست يا نه؟
جواب: بدون شك، مقدّمه وجوبيّه، خارج از محلّ بحث
ما هست زيرا تا مقدّمه وجوبيّه نباشد و خارجا انسان، مستطيع نشود، حج، وجوب پيدا نمىكند
و هنگامى كه حج، داراى وجوب شد، مفهومى ندارد كه وجوبى- وجوب غيرى و مقدّمى- هم از
وجوب حج، نسبت به مقدّمه، ترشّح پيدا كند و استطاعت را وجوب غيرى بخشد.
مقدّمه علميه
مقدّمه علميه، آن است كه اگر مكلّف بخواهد، علم به
تحقّق مأمور به پيدا كند بايد آن را رعايت كند و چهبسا آن مقدّمه، نسبت به حقيقت و
واقع ذى المقدّمه، دخالتى ندارد لكن براى علم مكلّف به تحقّق ذى المقدّمه بايد رعايت
شود.
نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 2 صفحه : 184