انحصارا اين اوصاف در على عليه السّلام جمع شده است، و به دليل حديث
متواتر غدير
حديث غديرخم از ديد عقل و نقل:
مذاهب اسلامى در فضيلت و جامعيت حضرت مولاى متقيان امام على عليه
السلام اجماع دارند طورى كه درباره هيچيك از اصحاب رسول (ص) اين اجماع نيست.
بررسى كتب فضائل مولى (ع) كه فريقين نوشتهاند اين نكته را ثابت
ميكند.
جمعت فى صفاتك الاضداد
فلهذا ذلت لك الانداد
*** مسلم است كه رسول خدا (ص) در «غديرخم» حضرت على بن ابيطالب (ع) را بوصايت و خلافت خود
و بر امارت بر مسلمين نصب فرمود، و بر حق دوستانش دعا و بر دشمنانش نفرين نمود.
(اللهم وآل من
والاه و عاد من عاداه)- ما اين بحث را از ديد عقل و نقل در (شيعه ميپرسد) ج 1 ضمن
پرسش نهم، طرح كردهايم. ر. ك.
ذيل آيه كريمه (يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ ...) از عامه هشتاد و نه و از طريق خاصه چهل و نه
حديث رسيده است كه آيه درباره تعيين امام على (ع) بوصايت رسول اكرم نازل شده است.
برخى بعذر اينكه بخارى و مسلم و واقدى قصه غديرخم را نياوردهاند.
منكر (تواتر) آن گشتهاند از جمله (قوشچى) آيا ميتوان گفت هرچه را اينان
نياوردهاند (متواتر) نيست؟
اما صاحب «الغدير»
تواتر
حديث را ثابت فرموده است بيش از يكصد طريق ج 1/ 401 ضمن حديث (صوم الغدير) از طرق
مختلف نسبت حديث را بپيامبر (ص) ثابت و بر توثيق آن توفيق يافته است رحمة اللّه
عليه.
كوتاه سخن:
اگر حديث غديرخم «متواتر»
نباشد
حديث متواترى نداريم. بقول فردوسى: