responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ميزان حق يا شرح فصل امامت از تجريد الكلام خواجه نصير طوسي نویسنده : واعظ موسوى، سيد على اكبر (محب الاسلام)    جلد : 1  صفحه : 263

و به دليل امتيازات خاصّش به كمالات نفسانى و بدنى و اجتماعى.

امامت فرزندان على عليهم السّلام: 1- به دليل احاديث متواتر از رسول خدا (ص) در امامت يازده امام از نسل وى. 2- بدليل وجوب عصمت در امام و معصوم نبودن غيرايشان‌

امتيازات امام على (ع):

در وجود امتيازات امام (ع) همين بس كه دشمن‌ترين دشمنان امام (ع) در هيچ تاريخى قدرت انكار فضائل، و مناقب، و امتيازات خاص امام على (ع) را نداشته‌اند. «م»

دوازده امام (ع)

علامه حلّى رحمة الله عليه با سه دليل براى اثبات ائمه دوازده‌گانه چنين ادامه داده است:

1- نقل متواتر «شيعه» خلف از سلف كه دلالت دارد بر امامت هريك ازين دوازده نفر با «نص» و حتى مخالفان شيعه از طرق گوناگون اين (نص پيامبر/ ص) را گاهى باجمال و گاهى با تفصيل بحد متواتر نقل كرده‌اند، كه رسول الله (ص) بفرزندش امام حسين (ع) فرمود:

اين پسرم امام است برادر امام است فرزند امام است و پدر نه امام ديگر است، كه نهم آنان قائم ايشانست.

2- بيان كرديم كه امام بايد معصوم باشد و غير اينان معصوم نيستند، اجماعا، پس عصمت براى ايشان معين است وگرنه زمان از معصوم خالى ميباشد و محال بودنش را قبلا بيان كرديم.

3- تمام كمالات روحى و بدنى بتمام در هريك از اين معصومين كامل است در عين اينكه خود كامل است كامل‌كننده ديگرى است. و اين دليل استحقاق رياست عامه است چه او افضل از هريك از آحاد زمان خويش است. و عقلا مقدم داشتن «مفضول» بر «فاضل» قبيح است. پس عقلا واجب است كه هريك از ايشان «امام» باشد. و اين برهان «لمى» است. (كشف المراد)

نام کتاب : ميزان حق يا شرح فصل امامت از تجريد الكلام خواجه نصير طوسي نویسنده : واعظ موسوى، سيد على اكبر (محب الاسلام)    جلد : 1  صفحه : 263
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست