و به دليل امتيازات خاصّش به كمالات نفسانى و بدنى و اجتماعى.
امامت فرزندان على عليهم السّلام: 1- به دليل احاديث متواتر از رسول
خدا (ص) در امامت يازده امام از نسل وى. 2- بدليل وجوب عصمت در امام و معصوم نبودن
غيرايشان
امتيازات امام على (ع):
در وجود امتيازات امام (ع) همين بس كه دشمنترين دشمنان امام (ع) در
هيچ تاريخى قدرت انكار فضائل، و مناقب، و امتيازات خاص امام على (ع) را
نداشتهاند. «م»
دوازده امام (ع)
علامه حلّى رحمة الله عليه با سه دليل براى اثبات ائمه دوازدهگانه
چنين ادامه داده است:
1- نقل متواتر «شيعه» خلف از سلف كه دلالت دارد بر امامت هريك ازين دوازده نفر با «نص» و حتى مخالفان شيعه از طرق گوناگون اين (نص پيامبر/ ص) را گاهى
باجمال و گاهى با تفصيل بحد متواتر نقل كردهاند، كه رسول الله (ص) بفرزندش امام
حسين (ع) فرمود:
اين پسرم امام است برادر امام است فرزند امام است و پدر نه امام ديگر
است، كه نهم آنان قائم ايشانست.
2- بيان كرديم كه
امام بايد معصوم باشد و غير اينان معصوم نيستند، اجماعا، پس عصمت براى ايشان معين
است وگرنه زمان از معصوم خالى ميباشد و محال بودنش را قبلا بيان كرديم.
3- تمام كمالات
روحى و بدنى بتمام در هريك از اين معصومين كامل است در عين اينكه خود كامل است
كاملكننده ديگرى است. و اين دليل استحقاق رياست عامه است چه او افضل از هريك از
آحاد زمان خويش است. و عقلا مقدم داشتن «مفضول» بر «فاضل»
قبيح
است. پس عقلا واجب است كه هريك از ايشان «امام» باشد. و اين برهان «لمى»
است.
(كشف المراد)