3- دليل سوم براى عصمت امام آن است كه اگر وى معصوم نباشد اقدام به
معصيت كند، انكارش واجب است و انكار، ضدّ طاعت است
اگر امام معصوم نباشد: از نظر قرآن كريم اطاعتش واجب نيست
بلكه مخالفت و انكارش واجب بدليل آيات فراوان از قول خداى متعال در
قرآن كريم و لا تطع كل حلاف مهين (10/ القلم) ببعد: (چند آيه فقط براى نمونه)
تو هرگز اطاعت مكن احدى از منافقان دون را كه دايم (بدروغ) سوگند
ميخورند.
و دائم عيبجوئى و سخنچينى ميكنند (11/ القلم)
و خلق را هرچه بتوانند از خير و سعادت (و ايمان) باز ميدارند و بظلم
و بدكارى ميكوشند. (12/ القلم)
با اين همه (عيب باز) متكبرند، و خشن، با آنكه حرامزاده و بىاصل و
نسبند. (13/ القلم)
و اگر پيروى كنى از اكثر مردم زمين تو را از راه خدا گمراه خواهند
كرد كه اينان جز از پى گمانى نميروند و جز انديشه باطل، و دروغ چيزى در دست ندارند
(116/ الانعام)
و هرگز با آنكه ما دلهاى آنها را از ياد خود غافل كردهايم و تابع
هواى نفس خود شدند و به تبهكارى پرداختند متابعت مكن (28/ كهف)
(اى پيغمبر
گرامى) هميشه خدا ترس و پرهيزگار باش و هرگز تابع براى كافران و منافقان مباش كه
همانا خدا دانا و حكيم است. (1/ الاحزاب)
بر اطاعت حكم پروردگار صبور و شكيبا باش و هيچ از مردم بدكار كفر كيش
اطاعت مكن. (24/ الدهر)
اى رسول (گرامى ما) پيرو كافران و منافقان مباش و از جور و آزارشان
درگذر، و كار خود بخدا واگذار كه خدا بر كفالت و كارسازى امور خلق كفايت است. (48/
الاحزاب)
ميزان حق يا شرح فصل امامت از تجريد الكلام خواجه نصير طوسي
104 اگر امام معصوم نباشد: از نظر قرآن كريم اطاعتش واجب نيست ..... ص : 103