نام کتاب : بررسي و داوري در مسايل اختلافي ميان دو فيلسوف اسلامي نویسنده : حسنی، حسن جلد : 1 صفحه : 54
علّامه حلّى در جوهر النّضيد- كه شرح بر «منطق التجريد» است مىگويد:
«در شرح اين قسمت از كلام خواجه، اعتراضى بذهنم رسيد
و آن اينكه، اين كلام به اين اطلاق بايد صحيح نباشد، چون لفظ گاه مشترك است در
دلالت بر تمام معنى و جزء معنى و گاه مشترك است در دلالت بر معنى و بر خارج لازم
آن، در اين فرض، دلالت لفظ بر جزء معنى يا بر خارج لازم، اگر به اعتبار وضع باشد،
دلالت مطابقى صدق خواهد كرد. و اگر جزء معنى يا خارج لازم معنى را اعتبار كنيم،
آنگاه دلالت تضمّن يا التزام خواهد بود. اين اعتراض را خدمت خواجه عرضه داشتم، در
جوابم فرمود:
هيچگاه لفظ خودبخود، دلالت بر معنى ندارد، دلالت آن بر معنى، تابع
قصد و اراده است، اگر از لفظى معنى مطابقى اراده شود، ديگر نمىتوان از آن، معنى
تضمّنى يا التزام اراده نمود، چون در هر استعمال بيش از يك اراده ممكن نيست[1].
3- به اعتقاد خواجه، تعريف مركّب از جنس و فصل اگر برخلاف
ترتيب طبيعى باشد، رسم است، نه حدّ.
خواجه در «منطقالتجريد» درباره تعريف برسم مىگويد:
«تعريف برسم، شامل اعراض عامّه ذاتى و اعراض خاصّه بيّن است. بهترين تعريف
برسم آن است كه در آن جنس بكار گرفته شده باشد- مانند حيوان خندان در تعريف انسان-
..[2]».
سپس كلام خود را چنين ادامه مىدهد:
«تعريف مركّب از جنس و فصل، اگر برخلاف «ترتيب طبيعى» باشد يعنى اگر فصل مقدم بر جنس باشد آن
نيز، تعريف برسم است[3]».
علّامه حلّى، در «شرح منطق التجريد» مىگويد:
«خواجه، تعريف مركّب از جنس و فصل را كه برخلاف ترتيب
طبيعى باشد، به اين
[1]و لقد اوردت عليه قدّس روحه، هذا الاءشكال و اجاب بأنّ
اللّفظ، لا يدلّ بذاته على معناه بل باعتبار الاءرادة و القصد، و اللّفظ حين ما
يراد منه المعنى المطابقىّ، لا يراد منه التضمّن فهو انّما يدلّ على معنى واحد لا
غير ...- علّامه حلّى- جوهر النّضيد- انتشارات جار اللّهى- بازار بين الحرمين-
صفحه 4.
[2]و الرّسوم ما يشتمل على الاءعراض الذّاتية و الخواصّ
البيّنة و يفيد التّمييز فقط ... خواجه نصير طوسى- منطق التجريد- نقل از جوهر
النضيد صفحه 194.
[3].... و المقوّمات اءذا لم يترتّب على التّرتيب
الطبيعىّ كان المركّب رسما ... مأخذ قبل.
نام کتاب : بررسي و داوري در مسايل اختلافي ميان دو فيلسوف اسلامي نویسنده : حسنی، حسن جلد : 1 صفحه : 54