نام کتاب : بررسي و داوري در مسايل اختلافي ميان دو فيلسوف اسلامي نویسنده : حسنی، حسن جلد : 1 صفحه : 259
اعتراض فخر رازى به استدلال بو على در اثبات نبوّت و معجزات و جواب
خواجه به آن
در بيان اثبات نبوّت و ضرورت وجود شرع و قانون الهى بو على كلامى
دارد و فخر رازى به پارهاى از سخنان او اعتراضاتى وارد كرده و خواجه جواب داده
است كه بترتيب سخنان آنان را مىآوريم.
بو على در «اشارات» در اثبات نبوّت مىگويد:
«انسان نيازمنديهاى خود را به تنهائى نمىتواند برآورده نمايد بلكه بمشاركت و
همكارى ديگران بايد در رفع احتياجات و پيشرفت زندگى خود اقدام كند چون هيچيك از
غذا و لباس و مسكن و ... بطور طبيعى يا با كوشش فردى فراهم نمىآيد ازاينرو
فعّاليت بايد بصورت دستهجمعى و گروهى باشد. زندگى اجتماعى سالم بدون شريعت و
قانون فراهم نمىآيد چون هر فردى هرنوع منافعى را براى خود مىخواهد و همه منافع
مادّى اگر براى يك فرد حاصل شود مسلّما ديگران از آن محروم خواهند بود و اين سبب
دشمنى و حضومت مىگردد و گاه ممكن است موجب بروز فتنههاى بزرگ شود. بنابراين
اجتماع كه سبب بروز هر نوع اختلاف و نزاع است نيازمند بقانون خواهد بود تا به
پيروى از آن جلو هر اختلافى گرفته شود. و وجود قانون هم نيازمند بشارع و قانونگزار
است پس وجود شارع واجب مىباشد و بايد با شارع آيات و علائمى باشد تا حكايت كند كه
قانون او از جانب خدا است وگرنه پذيرش قول او بر مردم از ميان اقوال ديگران امتيازى
نخواهد داشت و آيات و معجزات هم هنگامى بر اين معنى دلالت خواهند داشت كه
قانونگزار از جانب خدا باشد و بوجود خدا اعتراف شده باشد و اعتقاد بوجود خدا از
نظر اينكه در تأمين مصالح و منافع اين عالم ضرورى تشخيص داده شده پس بايد چيزى
باشد كه مردم را بياد خدا آورد و آن عبارت از عبادات بدنى است و عبادت كه تكرار
گردد استحكام بيشترى به ياد خدا مىبخشد و به اين طريق قانونى كه داعيه عدالت را
دارد، استمرار خواهد يافت و در نتيجه زندگى انسان در اجراى آن قانون بطور مستمرّ
صحيح و سالم ادامه خواهد يافت و ...»[1].
[1].... لمّا لم يكن الأنسان بحيث يستقلّ وحده بامر
نفسه ألّا بمشاركة آخر من بنى جنسه لو توّلاه بنفسه لأزدحم على الواحد كثير و كان
ممّا يتعسّر أن امكن وجب أن يكون بين النّاس معاملة و عدل يحفظه شرع يفرضه شارع
متميّز باستحقاق الطّاعة لأختصاصه بآيات تدلّ على أنّها من عند ربّه و وجب أن يكون
للمحسن و المسيئى جزاء عند القدير الخبير فوجب معرفة المجازى و الشارع و مع
المعرفة سبب حافظ للمعرفة ففرضت عليهم العباده المذكّر للمعبود و كرّرت عليهم
ليستحفظ التّذكير حتى استمرّ الدّعوة الى العدل المقيم لحياة النوع ... متن
اشارات- نقل از شرح اشارات خواجه- ج 3- صفحه 371.
نام کتاب : بررسي و داوري در مسايل اختلافي ميان دو فيلسوف اسلامي نویسنده : حسنی، حسن جلد : 1 صفحه : 259