اگر «امكان» عقل اوّل، عدمى است، چگونه ممكن است صفت اضافى
باشد و چگونه ممكن است احتياج بچيزى پيدا كند.
3- «امكان» بمعنى «سلب ضرورت يكى از دو جانب وجود و عدم است» پس «سلب ضرورت عدم» را هم دربر مىگيرد و مفهوم «سلب ضرورت عدم» واجب تعالى را هم شامل است و اگر
امكان امر عدمى باشد، لازم مىآيد واجب تعالى هم «عدمى» باشد، تعالى عن ذلك علوّا كبيرا.
4- در منطق، «موادّ»، به سه قسمت تقسيم مىگردد چنانچه فخر رازى خود،
در «شرح منطق اشارات» مىگويد: «... و القسمة ثلاثيّة أمّا واجبة او ممكنة او
ممتنعة»[3].
يعنى موادّ- كيفيت صريح نسبت در قضيّه- يا واجباند و يا ممكن و يا
ممتنع.
فخر رازى كه مدّعى است «امكان»
عدمى
است لازم مىآيد كه ميان ممكن و معدوم فرقى نباشد و همچنين تقسيم مواد ثلاث به
وجوب و عدم و امتناع بايد درست باشد كه نيست.
بعلاوه «امكان» اگر عدمى باشد، «لا امكان» هم كه امر عدمى است، پس بايد فرقى ميان «امكان» و «لا امكان» نباشد.
5- خواجه طوسى در
ضمن جوابهاى خود به اعتراضات فخر رازى چنين اظهار داشت:
«بو على كه تعدد جهات عقل اول را كه عبارتند از
امكان و وجوب بالغير علت تعدد معلولات معرّفى مىكند برمبناى احتمال بوده نه آنكه
مبتنى بر حجّت و دليل بوده باشد زيرا در اين نوع از مسائل عقل را بدستيابى حقايق
راهى نيست و از ادراك جزئيّات امور در اين مسائل عاجز است»[4].
اين كلام خواجه در پاسخ آنهمه اعتراضات فخر رازى كفايت مىنمايد، چون
اظهار
[1].... الأمكان صفة مفتقرة الى الموصوف ...- فخر
رازى- شرح اشارات- ج 2- صفحه 48- سطر 30.
[2].... الأمكان صفة عارضة لماهيّة ... فخر رازى- شرح
اشارات- ج 2- صفحه 48.
[3]شرح منطق اشارات- فخر رازى- از كتب خطّى مجلس شورى- شماره-
صفحه 87.
[4].... أنّما ذكر بعد تمهيد صدور الكثير عن الواحد
احتمال ذلك على سبيل الأولويّه فقط ... خواجه- شرح اشارات- ج 3- صفحه 253.
نام کتاب : بررسي و داوري در مسايل اختلافي ميان دو فيلسوف اسلامي نویسنده : حسنی، حسن جلد : 1 صفحه : 196