نام کتاب : بررسي و داوري در مسايل اختلافي ميان دو فيلسوف اسلامي نویسنده : حسنی، حسن جلد : 1 صفحه : 103
اختلاف خواجه با فخر رازى در كيفيّت تقدّم قوّه مدركه بر محرّكه
بو على در «اشارات»
پس
از اثبات «نفس» از قوّه مدركه و سپس از قوّه محرّكه سخن بميان
آورده است.
فخر رازى بر اينكه چرا بو على، مدركه را بر محرّكه، مقدّم داشته،
تعليلى ذكر مىكند ولى خواجه آن را نمىپسندد و تعليل ديگرى مىآورد. ابتدا
اشارهاى به كلام بو على و بعد نقطه نظر فخر رازى و خواجه را در اين مسئله
مىآوريم.
بو على در اشارات مىگويد:
«شكّ نيست از اينكه هركس ادراكى از حقيقت و ذات خود دارد، ادراككننده، نه
يكى از حواس ظاهرى بدن است و نه اعضاى باطنى مانند: قلب و دماغ زيرا با غفلت از
اين امور و افعال آنها، ذات خود را درمىيابيم ....»[1].
پس از فراغت از اين كلام كه در اثبات «نفس» است سخن خود را چنين ادامه مىدهد:
«ادراك آن است كه حقيقت شىء نزد ادراككننده متمثّل
گردد، و دريابنده آن را مشاهده كند»[2].
فخر رازى مىگويد:
«از اينكه بو على پس از اثبات نفس، از قوّه مدركه سخن گفته و قوّه محرّكه
را پس از آن عنوان مىكند، به اين دليل بوده كه «مدركه» تقدّم طبعى دارد و بو على همچنان كرد تا وضع
مطابقت با طبع نمايد قوّه مدركه از آنجهت بر قوّه محرّكه، تقدّم طبعى دارد كه
حركت اختيارى، تابع ادراك است و تا مطلوب و غايت حركت ادراك نگردد، حركتى بسوى آن
انجام نخواهد شد، و اين بر همه معلوم است، لذا بعضى بر آن شدهاند كه: بعضى از
حيوانات مانند صدف و اسفنج و ... ادراك دارند، ليكن حركت ارادى ندارند، گرچه اين
مذهب باطلى است ولى اين حقيقت را كه «ادراك»
تقدّم
طبعى بر تحريك دارد، معلوم مىنمايد»[3].
[1].... بما ذا تدرك ذاتك و ما المدرك من ذاتك ... و
ليس ايضا ألّا من ظواهر اعضائك. لا ... فأنّا قد كنّا اغفلنا الحواسّ عن افعالها و
ليس مدركك حيئذ عضوا من اعضائك كقلب او دماغ و كيف و قد يخفى عليك وجودهما ... بو
على- اشارات- نقل از شرح خواجه- ج 2- صفحه 5- 294.
[2]درك الشّىء هو أن تكون حقيقته متمثّلة عند المدرك بشاهدها
ما به يدرك ...- مأخذ قبل- صفحه 308.
[3]أنّما قدّم الكلام فى القوى المدركة على الكلام فى القوى
المحرّكه لأنّ الحركة الأختيارية لا توجد ألّا عند الشّعور بمطلوب او مهروب عنه
فيكون التّحريك متفرّعا على الأدراك و لأجل ذلك- دنباله پاورقى در صفحه بعد
بقيه پاورقى از صفحه قبل- ذهب بعضهم الى أنّه يجوز خلّو بعض
الحيوانات عن القوّة المحرّكه الأختياريّة مثل
نام کتاب : بررسي و داوري در مسايل اختلافي ميان دو فيلسوف اسلامي نویسنده : حسنی، حسن جلد : 1 صفحه : 103