امّا ناكردن فعلى كه از قسم سيّم باشد، و كردن فعلى كه از قسم چهارم
باشد ترك اولى باشد، و از معصومان ترك اولى ناپسنديده باشد و توبه ايشان از ترك
اولى باشد، و اهل سلوك را التفات به غير حقتعالى كه مقصد ايشان است گناه باشد
ايشان را، و از آن توبه بايد كرد.
پس توبه سه نوع است:
توبه عام همه بندگان را و توبه خاص معصومان را و توبه اخص اهل سلوك
را و توبه عصاة امت از قسم اوّل است، و توبه آدم (ع) و ديگر انبياء از قسم دوّم
بود، و توبه پيغمبر ما (ص) آنجا كه گفت: «و انّه ليغان على قلبى و
انّى لاستغفر اللّه في اليوم سبعين مرّة»[1] از قسم سيّم.
شرط اوّل- علم به اقسام افعال كه كدام فعل از افعال رساننده به كمال
بود، و كمال به حسب اشخاص متعدد بود، بعضى را نجات از عذاب بود، و بعضى را حصول
ثواب، و بعضى را رضاى آفريدگار تعالى و قربت به او. و كدام فعل رساننده به نقصان
بود، و آنهم به ازاى كمال متعدد بود يا استحقاق عقاب باشد، يا حرمان از ثواب
باشد، و يا سخط آفريدگار و بعد از آنكه[3] لعنت عبارت از او[4] باشد.