انصارى،
مرتضى بن محمد
امين، فرائد
الاصول، ج 1، ص 77.
اصفهانى،
محمد حسين،
الفصول
الغروية فى
الاصول
الفقهية، ص 258.
آخوند
خراسانى،
محمد كاظم بن
حسين، كفاية
الاصول، ص 331.
نائينى،
محمد حسين،
فوائد
الاصول، ج 3، ص 146.
مظفر، محمد
رضا، اصول
الفقه، ج 2، ص 108.
جناتى،
محمد
ابراهيم،
منابع اجتهاد
(از ديدگاه
مذاهب اسلامى)،
ص 214.
فاضل
لنكرانى،
محمد، ايضاح
الكفاية، ج 4،
ص 244.
فاضل
لنكرانى،
محمد، سيرى
كامل در اصول
فقه، ج 10، ص 291 و 320.
مختارى
مازندرانى،
محمد حسين،
فرهنگ اصطلاحات
اصولى، ص 22.
اجماع
منقول متواتر
ر.ك: اجماع
منقول به
تواتر
اجمال
ر.ك: اجمال و
بيان.
زهيرالمالكى،
محمد
ابوالنور،
اصول الفقه، ج
3، ص 3.
ميرزاى
قمى،
ابوالقاسم بن
محمد حسن،
قوانين الاصول،
ج 1، ص 340.
مظفر، محمد
رضا، اصول
الفقه، ج 1، ص 189.
صاحب
معالم، حسن بن
زين الدين،
معالم الدين و
ملاذ
المجتهدين، ص
157.
اجمال
بالذات
ر.ك: اجمال
ذاتى
اجمال بالعرض
ر.ك: اجمال
عرضى
اجمال
حقيقى
ر.ك: مجمل
حقيقى.
اجمال حكمى
ر.ك: مجمل
حكمى.
اجمال
دليل
عدم وضوح
دلالت دليل بر
معنا
اجمال دليل
به معناى روشن
نبودن دلالت
آن دليل بر
معناى مورد
نظر بوده و از
عوامل شك در
حكم شرعى است،
مانند: اجمال
آيه شريفه: (وَ
لا تَقْرَبُوهُنَّ
حَتّى
يَطْهُرْنَ); «هنگام
عادت ماهانه
از آميزش با
زنان كناره گيرى
كنيد تا پاك
شوند»[1]
علت اجمال
اين دليل،
اختلاف موجود
در شكل قرائت
كلمه (يطهرن)
است، زيرا هر
يك از اين
قرائت ها، حكم
خاص خود را
دارد; بعضى آن
را با تشديد
قرائت نموده
اند (يطّهّرن);
بنابراين
قرائت، معناى
آيه اين است
كه در ايام
عادت، نزديكى
حرام است تا
اين كه خون
ريزى قطع و
غسل حيض انجام
شود. بعضى
ديگر آن را با
تخفيف قرائت
نموده اند
(يَطْهُرن);
بنابراين قرائت،
معناى آيه اين
است كه در
ايام عادت،
نزديكى حرام
است تا اين كه
خون ريزى قطع
شود و احتياجى
به غسل حيض
نيست.
در اين جا،
اجمال نص، سبب
شك در حكم
شرعى گرديده
است.
انصارى،
مرتضى بن محمد
امين، فرائد
الاصول، ج 1، ص 314
و 451.
اجمال ذاتى
ابهام
منتسب به نفس
كلام
اجمال
ذاتى، مقابل
اجمال عرضى
بوده و آن،
معنايى است كه
به خودى خود
بدون دخالت
عامل خارجى
داراى مفهوم
روشنى نيست;
يعنى اجمال،
از نفس لفظ و
يا هيئت آن
نشأت گرفته
است، مثل
اجمال ناشى از
استعمال لفظ
مشترك بدون
قرينه معين.
نيز ر.ك: مجمل
ذاتى.
صدر، محمد
باقر، بحوث فى
علم الاصول، ج
3، ص 444.
اصفهانى،
محمد حسين،
الفصول
الغروية فى
الاصول
الفقهية، ص 223.
مكارم
شيرازى،
ناصر، انوار
الاصول، ج 2، ص 219.
حيدر، محمد
صنقور على،
المعجم
الاصولى، ص 48.
خويى،
ابوالقاسم،
محاضرات فى
اصول الفقه، ج
5، ص 386.
اجمال
عرضى
ابهام ناشى
از اقتران
كلام به امور
مجمل
اجمال
عرضى، مقابل
اجمال ذاتى
بوده و آن،
معنايى است كه
در لغت و عرف،
مفهومى روشن
داشته و ابهامى
در آن وجود
ندارد; اما
كلام يا محفوف
به چيزى است
كه صلاحيت
قرينه بودن را
دارد و يا محفوف
به لفظى مجمل
و متصل است كه
اجمال آن به
لفظ مبين
سرايت نموده
است، مثل:
«اكرم العلماء
الا بعضهم» كه
اجمال لفظ «بعض»
به جمله سرايت
كرده است.
اصفهانى،
محمد حسين،
الفصول
الغروية فى
الاصول
الفقهية، ص 223.
صدر، محمد
باقر، بحوث فى
علم الاصول، ج
3، ص 448.
مكارم
شيرازى،
ناصر، انوار الاصول،
ج 2، ص 219.
خويى،
ابوالقاسم،
محاضرات فى
اصول الفقه، ج
5، ص 386.
حيدر، محمد
صنقور على،
المعجم
الاصولى، ص 48.
اجمال
فعلى
ابهام در
منظور فاعل از
انجام فعل
اجمال
فعلى، عملى را
در بر مى گيرد
كه معلوم نباشد
شخص به چه
قصدى آن را
انجام داده
است; مثل اين
كه پيامبر(صلى
الله عليه
وآله) در يك
وقت معين، دو
ركعت نماز به
جا آورد و
ديگران
ندانند اين عمل
را به قصد
وجوب انجام
داده يا
استحباب.
نيز ر.ك:
مجمل فعلى.
اصفهانى،
محمد حسين،
الفصول
الغروية فى
الاصول
الفقهية، ص 223.