responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ نامه اصول فقه نویسنده : مرکز اطلاعات و منابع اسلامی    جلد : 1  صفحه : 57

«آ»

آثار شرعى با واسطه مستصحب

لوازم شرعىِ با واسطه مترتب بر مستصحب

به معناى لوازمى است كه با واسطه و غير مستقيم بر مستصحب بار مى شود.

اين آثار گاهى در حكم است و گاهى در موضوع. اما در حكم، مثل اين كه وجوب نماز ظهر استصحاب گرديده، سپس وجوب اداى نذرِ صدقه به درهم بر آن مترتب شود; يعنى اگر مكلف نذر كرده باشد كه هر گاه نماز ظهر بر او واجب شد درهمى به فقير صدقه دهد، بعد از استصحاب وجوب نماز ظهر، وجوب تصدق بر آن مترتب مى شود.

و اما در موضوع، مثل استصحاب حيات زيد و نتيجه گرفتن رويش موى صورت وى و سپس حكم به وجوب وفا به نذر و پرداخت صدقه (در صورتى كه شخص نذر كرده باشد كه اگر بر صورت زيد مو برويد، صدقه بدهد).

نكته: آثار شرعى با واسطه مستصحب، در حكم، حجت است، ولى در موضوع، حجت نيست.

آخوند خراسانى، محمد كاظم بن حسين، كفاية الاصول، ص 475.

انصارى، مرتضى بن محمد امين، فرائد الاصول، ج 2، ص 653.

نائينى، محمد حسين، فوائد الاصول، ج 4، ص 489.

اصفهانى، محمد حسين، الفصول الغروية في الاصول الفقهية، ص 377.

ايروانى، باقر، الحلقة الثالثة في اسلوبهاالثانى، ج 4، ص 149.

آثار شرعى بى واسطه مستصحب

لوازم شرعىِ بدون واسطه حكم يا موضوعِ استصحاب شده

به معناى لوازم شرعيى است كه به طور مستقيم و بى واسطه بر مستصحب، به سبب حكم به بقاى آن، بار مى شود. اين لوازم

گاهى در حكم است و گاهى در موضوع. در حكم، مثل: استصحاب طهارت و نتيجه گرفتن جواز ورود به نماز. و در موضوع، مانند: استصحاب حيات زيد و نتيجه گرفتن وجوب نفقه همسر او.

آخوند خراسانى، محمد كاظم بن حسين، كفاية الاصول، ص 475.

انصارى، مرتضى بن محمد امين، فرائد الاصول، ج 2، ص 653.

نائينى، محمد حسين، فوائد الاصول، ج 4، ص 489.

اصفهانى، محمد حسين، الفصول الغروية في الاصول الفقهية، ص 377.

ايروانى، باقر، الحلقة الثالثة في اسلوبهاالثانى، ج 4، ص 149.

آثار شرعى غير مباشر مستصحب

ر.ك: آثار شرعى با واسطه مستصحب

آثار شرعى غير مستقيم مستصحب

ر.ك: آثار شرعى با واسطه مستصحب

آثار شرعى مباشر مستصحب

ر.ك: آثار شرعى بى واسطه مستصحب

آثار شرعى مستصحب

لوازم شرعىِ با واسطه يا بدون واسطه حكم يا موضوعِ استصحاب شده

آثار شرعى مستصحب، مقابل آثار عقلى و آثار عادى مستصحب مى باشد و عبارت است از آثار و لوازم شرعى كه بى واسطه و يا به واسطه امرى شرعى، بر مستصحب - به سبب حكم به بقاى آن - بار مى شود، مثل اين كه حيات زيد استصحاب و سپس حكم شرعى بر آن بار شود; مثلا گفته شود: ازدواج همسر زيد با مرد ديگر حرام است، چون هنوز در عقد زيد مى باشد.

صدر، محمد باقر، دروس في علم الاصول، ج 2، ص 496.

صدر، محمد باقر، بحوث في علم الاصول، ج 6، ص 175 و 314.

حيدرى، على نقى، اصول الاستنباط، ص 282.

خمينى، روح الله، الرسائل، ج 1، ص 182.

ايروانى، باقر، الحلقة الثالثة في اسلوبهاالثانى، ج 4، ص 159.

آخوند خراسانى، محمد كاظم بن حسين، كفاية الاصول، ص 475.

انصارى، مرتضى بن محمد امين، فرائد الاصول، ج 2، ص 665 - 659.

نائينى، محمد حسين، فوائد الاصول، ج 4، ص 488.

اصفهانى، محمد حسين، الفصول الغروية في الاصول الفقهية، ص 377.

آثار شرعى مستقيم مستصحب

ر.ك: آثار شرعى بى واسطه مستصحب

آثار طبيعى مستصحب

ر.ك: آثار عادى مستصحب

نام کتاب : فرهنگ نامه اصول فقه نویسنده : مرکز اطلاعات و منابع اسلامی    جلد : 1  صفحه : 57
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست