آمدى، على
بن محمد،
الإحكام فى
اصول الأحكام،
ج 3، 4، ص 22.
اسنوى، عبد
الرحيم بن
حسن، التمهيد
فى تخريج
الفروع على
الاصول، ص (229-228).
تعارض
حقيقت و مجاز
تنافى ميان
احتمال حمل
لفظ بر معناى
حقيقى يا مجازى
تعارض
حقيقت و مجاز،
به معناى
ترديد در حمل
لفظى بر معناى
حقيقى و يا
معناى مجازى
آن است، مانند
آن كه شخص با
شنيدن جمله:
«رأيت اسدا»
ترديد مى كند
كه آيا لفظ «اسد»
در معناى
حقيقى خود
(حيوان درنده)
به كار رفته
است يا در
معناى مجازى
آن (مرد شجاع).
در تعارض
حقيقت و مجاز،
معناى حقيقى
بر معناى مجازى
مقدم است.
فاضل
لنكرانى،
محمد، كفاية
الاصول، ج 1، ص
(120-119).
تعارض
حقيقى
ر.ك: تعارض
مستقر
تعارض
حكومتى
تنافى ميان مدلول
دليل حاكم و
دليل محكوم
تعارض
حكومتى، نوعى
تعارض بدوى
است كه ميان مدلول
دليل حاكم و
دليل محكوم به
وجود مى آيد. دليل
حاكم چون ناظر
بر دليل محكوم
و در صدد تفسير
و تبيين آن
است، بر آن
مقدم مى شود و
در نتيجه،
تنافى ميان آن
دو از اين راه
برطرف مى گردد،
مانند اين كه
دليلى بگويد:
«اكرم
العلماء» و
دليل ديگر
بگويد: «ان
العالم
الفاسق ليس
عندى بعالم»،
كه دليل دوم
چون گستره
دليل اول را
تضييق مى كند،
حاكم و مقدم
بر آن است.
رشاد،
محمد، اصول
فقه، ص 296.
طباطبايى
حكيم، محمد
تقى، الاصول
العامة للفقه
المقارن، ص 367.
فاضل
لنكرانى،
محمد، كفاية
الاصول، ج 6، ص 133.
تعارض خاص و
عام
ر.ك: تعارض
عام و خاص
تعارض
خبر متواتر و
خبر متواتر
تنافى ميان
مدلول ظاهرى
دو خبر متواتر
تعارض خبر
متواتر و خبر
متواتر، از
اقسام تعارض
سنت و سنت و به
معناى تنافى
ميان مدلول
ظاهرى دو خبر
متواتر است.
در مواردى
كه دو دليل
قطعى با يك
ديگر تعارض مى
كنند و جمع
عرفى ميان
آنها ممكن نمى
باشد بايد هر
دو يا يكى از
آنها را تأويل
مناسب نمود و قواعد
باب تعارض، در
آن جارى نمى
شود.
خويى،
ابوالقاسم،
مصباح
الاصول، ج 3، ص 365.
فضلى، عبد
الهادى،
مبادى اصول
الفقه، ص 72.
جزايرى،
محمدجعفر،
منتهى
الدراية فى
توضيح الكفاية،
ج 8، ص 63.
تعارض
خبر مقطوع
الصدور و
مظنون الصدور
تنافى
مدلول خبر
قطعى الصدور
با خبر ظنّى
الصدور
تعارض خبر
مقطوع الصدور
و مظنون
الصدور، از اقسام
تعارض سنت و
سنت و به
معناى تنافى
ميان مدلول دو
خبر است كه
يكى از آن دو
به طور قطع از
معصوم(عليه
السلام) صادر
شده است و
نسبت به ديگرى
ظن به صدور
وجود دارد،
مانند: تعارض
خبر متواتر با
خبر واحد، در
جايى كه خبر
متواترى نماز
جمعه را واجب
دانسته و خبر
واحدى آن را
واجب ندانسته
است.
در تعارض
خبر مقطوع
الصدور و
مظنون
الصدور، خبر
مقطوع الصدور
مقدم است.
حكيم، محمد
سعيد، المحكم
فى اصول
الفقه، ج 6، ص (162-161).
رشاد،
محمد، اصول
فقه، ص 304.
تعارض خبر
واحد با كتاب
ر.ك: تخصيص
كتاب به خبر
واحد
تعارض
خبر واحد و
اجماع منقول
تنافى ميان
مدلول خبر
واحد و اجماع
منقول
تعارض خبر
واحد و اجماع منقول،
به معناى
تنافى ميان
مدلول دو دليل
است، در جايى
كه يكى از آن
دو، خبر واحد
و ديگرى اجماع
منقول مى باشد.
در تعارض
خبر واحد با
اجماع منقول،
اگر اجماع منقول
همراه با
قراين قطعى
باشد بر خبر
واحد مقدم
است، و اگر
اجماع منقول،
ظنى باشد
همراه با
قراين قطع آور
نباشد چنان چه
يكى از آن دو
داراى مرجحى
باشد، طرف
راجح مقدم
است، و اگر
مرجحى براى
يكى از آن دو
نباشد، ميان
اصولى ها نسبت
به حكم آن، به
شرح زير،
اختلاف وجود
دارد:
1. اجماع
به دليل علو
سند و عدم
احتمال تقيه
در آن، بر خبر
واحد مقدم است;
2. خبر
واحد به دليل
اظهريت در
صدور از
معصوم(عليه
السلام)، بر
اجماع منقول
مقدم است;
فاضل تونى،
عبد الله بن
محمد،
الوافية فى
اصول الفقه، ص
335.
بروجردى،
محمد، مبانى
حقوق اسلامى
(مختلف الاصول)،
ص (247-246).
تعارض
خبر واحد و
خبر متواتر
تنافى ميان
مدلول خبر
واحد و خبر
متواتر
تعارض خبر
واحد با خبر
متواتر، از
اقسام تعارض
سنت با سنت و
به معناى
تنافى ميان
مدلول خبر واحد
و خبر متواتر
است، مانند:
تعارض حديث
متواترى از
رسول خداص) كه
در منابع اهل
سنت آمده است:
«افطر الحاجم
و المحجوم;
بيمارى كه