اركان
اجماع،
عناصرى است كه
قوام اجماع به
آنها بستگى
دارد; يعنى با
بودن آنها
اجماع پديد مى
آيد و بدون
آنها اجماع
شكل نمى گيرد،
و آن عبارت
است از:
«مجمعين» و
«مجمعٌ عليه».
مجمعين
كسانى هستند
كه بر يكى از
احكام شرع اتفاق
كرده اند و
مجمع عليه
(معقد اجماع)،
موضوع اجماع و
يا موردى است
كه اتفاق نظر
نسبت به آن
پديد آمده است.
نكته:
در تعداد
اركان اجماع
اختلاف است:
بعضى از
اصولى ها
اجماع را فقط
داراى يك ركن
دانسته و بقيه
عناصر را شرط
مى دانند;1
برخى ديگر
اجماع را
داراى «دو ركن
مجمعين» و «نفس
اجماع (اتفاق)»
دانسته اند;2 و
گروهى اجماع
را داراى چهار
ركن مى دانند[3]
برخى از
اصوليون اهل
سنت، اركان
ديگرى را نيز برشمرده
اند كه
اختلافى است.
عزيز
برزنجى،
عبداللطيف
عبدالله،
التعارض و
الترجيح بين
الادلة
الشرعية، ج 2،
ص (127-123).
اركان
تنجيز علم
اجمالى
عناصر
مؤثّر در
منجّز شدنِ
علم اجمالى
مراد از
اركان تنجيز
علم اجمالى،
عناصرى است كه
وجود تمام
آنها در تنجيز
علم اجمالى
تأثير تام دارد
و فقدان هر يك
از آنها موجب
عدم تنجيز علم
اجمالى است.
در تعداد و
عنوان اين
اركان اختلاف
نظروجود دارد،
كه در ذيل به
برخى از آنها
اشاره مى شود:
1. علم
تفصيلى به
عنوان جامع
ميان اطراف
علم اجمالى،
وجود داشته
باشد، براى
مثال، در
موردى كه مكلف
علم اجمالى
دارد كه در
ظهر جمعه،
نماز ظهر يا
نماز جمعه بر
او واجب است،
به عنوان جامع
تعلق وجوب
نمازى در ظهر
جمعه به او
يقين دارد،
اما در تعيين
مصداق اين
عنوان جامع،
كه ظهر است يا
نماز جمعه،
ترديد دارد;
2. علم
تفصيلى از
جامع، به فرد
سرايت
ننمايد، زيرا
اگر علم
تفصيلى، از عنوان
جامع به طرف
معينى از
اطراف علم
اجمالى