responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ نامه اصول فقه نویسنده : مرکز اطلاعات و منابع اسلامی    جلد : 1  صفحه : 131

ص 24.

فضلى، عبد الهادى، مبادى اصول الفقه، ص 17.

جرجانى، محمد بن على، كتاب التعريفات، ص 46.

ادله اجتهادى

ر.ك: دليل اجتهادى

ادله احتياط

دلايل مورد استناد در اثبات اصل احتياط

ادله احتياط، ادله اى است كه به منظور اثبات «اصل احتياط» به آنها تمسك شده است.

نيز ر.ك: ادله شرعى احتياط; ادله عقلى احتياط.

محقق حلى، جعفر بن حسن، معارج الاصول، ص 216.

آخوند خراسانى، محمد كاظم بن حسين، كفاية الاصول، ص 392.

مظفر، محمد رضا، اصول الفقه، ج 2، ص 277.

ايروانى، باقر، الحلقة الثالثة فى اسلوبها الثانى، ج 3، ص 136.

صدر، محمد باقر، بحوث فى علم الاصول، ج 5، ص 37 و 79 و 117.

صدر، محمد باقر، دروس فى علم الاصول، ج 2، ص 336.

انصارى، مرتضى بن محمد امين، فرائد الاصول، ج 1، ص 339 و 353.

خمينى، روح الله، انوار الهداية فى التعليقة على الكفاية، ج 2، ص 81 و 91.

فاضل لنكرانى، محمد، سيرى كامل در اصول فقه، ج 11، ص (340-290).

ادله احتياط عقلى

ر.ك: ادله عقلى احتياط

ادله احكام

ر.ك: ادله اربعه

ادله اربعه

منابع فقه; قرآن، سنّت معصوم(عليه السلام)، عقل و اجماع

ادله اربعه عبارت است از: كتاب خدا، سنت معصوم(عليه السلام)، عقل و اجماع، كه بيشتر علماى اهل سنت و شيعه آن را به عنوان منابع فقه و مصادر تشريع پذيرفته اند و هر يك از آنها به عنوان دليلى معتبر براى استنباط احكام شرعى محسوب مى گردد. اين چهار منبع در اصطلاح فقها و اصوليون «ادله اربعه» ناميده مى شود، هر چند برخى از اهل سنت به جاى عقل، از قياس نام برده اند[1]

مشهور اصوليون، ادله اربعه را به قيد دليل بودن و صاحب فصول، مطلق ادله اربعه را موضوع علم اصول دانسته اند.

بدون شك، قرآن مجيد اولين منبع احكام و مقررات اسلام است، البته آيات قرآن منحصر در احكام و مقررات عملى نيست، بلكه در قرآن صدها گونه مسئله طرح شده، ولى بخشى از آيات حدود پانصد آيه از مجموع آيات قرآن به احكام اختصاص يافته و به نام «آيات الاحكام» معروف شده است.

سنت، به معناى گفتار، كردار و يا تأييد (تقرير) معصوم(عليه السلام) است كه در مورد حجيت آن از نظر كلى بحثى نيست و مخالفى وجود ندارد.

اختلافى كه در مورد سنت وجود دارد آن است كه آيا تنها سنت نبوى(صلى الله عليه وآله) حجت است يا سنت روايت شده از ائمه(عليهم السلام)هم حجت است. شيعه هر دو را حجت مى داند، اما اهل سنت تنها سنت نبوى را حجت مى داند.

اجماع، به معناى اتفاق آراى علماى اسلام در يك مسئله است. از ديدگاه علماى شيعه، اجماع از آن نظر حجت است كه كشف كننده قول معصوم(عليه السلام) مى باشد و اتفاق، به خودى خود اصالت ندارد; به خلاف نظر اهل سنت كه اتفاق علما يا اهل حل و عقد در نظر آنها اصالت دارد.

اما حجيت عقل، از نظر شيعه به خاطر قطعى و يقينى بودن احكام آن است و حجيت قطع ذاتى است.


[1]زحيلى، وهبه، اصول الفقه الاسلامى، ج 1، ص 417

مطهرى، مرتضى، آشنايى با علوم اسلامى، ج 3، ص (26-19).

خضرى، محمد، اصول الفقه، ص 239.

مظفر، محمد رضا، اصول الفقه، ج 2، ص 16.

ادله استصحاب

دلايل مورد استناد در حجّيت استصحاب

ادله اى كه به منظور اثبات ارزش و اعتبار استصحاب به آنها تمسك شده است، ادله استصحاب ناميده مى شود، كه عبارت است از:


[1]بناى عقلا; 2. حكم عقل; 3. اجماع اصوليون; 4. روايات

آخوند خراسانى، محمد كاظم بن حسين، كفاية الاصول، ص (458-439).

صدر، محمد باقر، دروس فى علم الاصول، ج 1، ص 419.

همان، ج 2، ص 455.

مطهرى، مرتضى، آشنايى با علوم اسلامى، ج 3، ص 60.

نائينى، محمد حسين، فوائد الاصول، ج 3، ص 331.

مظفر، محمد رضا، اصول الفقه، ج 2، ص 259.

حيدرى، على نقى، اصول الاستنباط، ص 269.

خمينى، مصطفى، تحريرات فى الاصول، ج 3، ص 737.

روحانى، محمد، منتقى الاصول، ج 6، ص 33.

حكيم، محمد سعيد، المحكم فى اصول الفقه، ج 5، ص 17.

علامه حلى، حسن بن يوسف، مبادى الوصول الى علم الاصول، ص 25.

سبحانى تبريزى، جعفر، المحصول فى علم الاصول، ج 4، ص (20-19).

طباطبايى قمى، تقى، آراؤنا فى اصول الفقه، ج 3، ص 8.

فضلى، عبد الهادى، مبادى اصول الفقه، ص 118.

ميرزاى قمى، ابوالقاسم بن محمد حسن، قوانين الاصول، ج 2، ص 57.

ادله اصل احتياط

ر.ك: ادله احتياط

ادله اصل برائت

ر.ك: ادله برائت

نام کتاب : فرهنگ نامه اصول فقه نویسنده : مرکز اطلاعات و منابع اسلامی    جلد : 1  صفحه : 131
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست