نام کتاب : آئين بلاغت: شرح مختصر المعانى نویسنده : شیرازی، احمد امین جلد : 1 صفحه : 214
بصورت ابهام و اجمال و سپس بصورت شرح
و ايضاح بيآوريم. مانند «رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي»
يعنى بارالها گشايش بمن بده. اين كلام مجمل است بعد كه فرموده «صدرى»، توضيح بعد
الابهام است يعنى سينه مرا گشايش بده.
[ايضاح بعد الابهام]
ليرى المعنى: ايضاح بعد
الابهام سه فائده دارد: 1- معنى بدو صورت مختلف نشان داده ميشود يكى بصورت ابهام.
دوم بصورت واضح. و دو علم بهتر از يك علم است. 2- مطلبى را كه بدو صورت بيان
نمايند بطوريكه اول مجمل و سپس مبيّن باشد بيشتر در نفس رسوخ مينمايد. 3- هرگاه
بحثى بصورت مبهم بيان شود و شنونده حيران گردد، و بعد بصورت روشن و وضوح آورده شود
براى شنونده و طالب آن بحث، لذيذتر است از آنكه از ابتدا بصورت آشكار و واضح بيان
شده باشد مانند:
عمر
برفست و آفتاب تموز
اندكى
مانده خواجه غرّه هنوز
مصرع دوم تفسير و توضيح است براى
تشبيه در مصرع اول. و نيز مانند
اى
تهىدست رفته در بازار
ترسمت
باز نيآورى دستار
مثال
«اشْرَحْ لِي صَدْرِي» از ايضاح بعد الابهام است و هرسه نكتهاى كه
بيان شد در آن موجود است.
و منه: باب «نعم»
بنابر يكى از دو تركيب آن از ايضاح بعد الابهام است. و آن تركيب اينست كه مخصوص
بمدح خبر مبتداى محذوف باشد مانند «نعم الرجل زيد» يعنى «هو زيد» يعنى نيكو است
جنس مرد. اين كلام ابهام دارد زيرا جنس مبهم است و شخص
نام کتاب : آئين بلاغت: شرح مختصر المعانى نویسنده : شیرازی، احمد امین جلد : 1 صفحه : 214