نام کتاب : آئين بلاغت: شرح مختصر المعانى نویسنده : شیرازی، احمد امین جلد : 1 صفحه : 201
نمايد سختىها و سستىهاى فراوان
مىبيند بنابراين بذل مال، شجاعت و صبر براى او بىارزش است چنانكه شاعر فارسى
زبان گفته:
نه
در اندوهم از آنرو كه رَستم
نه
خشنودم كه دشمن را شكستم
كه
بيش و كم فراوان باشدم ياد
ولى بنظر نگارنده اين سطور معنى شعر
بدون اين توجيه صحيح است. درباره شجاعت و صبر كه معلوم و درباره جود و كرم شاعر
ميگويد: آنكه ميداند هميشه زنده است كرم براى او فضيلت نيست.
زيرا هرچه ببخشد ميداند كه هيچگاه از
گرسنگى و فقر نمىميرد.
و عن الحشو: حشو غير
مفسد مانند قول زهير بن ابى سلمى «و اعلم علم اليوم ...» يعنى پس من ميدانم دانستن
امروزم را و ديروزى كه پيش از امروز بوده، اما من از علم آنچه كه در فردا است
نادانم.
شاهد بر كلمه «قبله» است كه زائد است
و بىفايده، امّا مفسد معنى نيست. چنانكه در فارسى ميگويند: فرداى آينده ديروز
گذشته، كه كلمه آينده و گذشته زائد و متعيّن است ولى مفسد معنى نيست.
و هذا بخلاف ما يقال: در
عرب جملاتى مانند ابصرته بعينى و سمعته باذنى و كتبته بيدى ميآورند. شارح ميگويد
اينگونه جملهها حشو مفسد ندارد. بلكه كلمه زائد براى معنى تأكيد است چنانكه در
كلام خداوند تبارك و تعالى است «ذالك قولهم بافواههم».
[مساوات]
المساوات: كلام مصنف
تا اينجا درباره تعريف هريك از اقسام سهگانه ايجاز و اطناب و مساوات بود. اينك
ميخواهد مثال بيآورد و ضمنا اقسام هريك را نيز بيان نمايد. ابتدا براى مساوات
مثال
نام کتاب : آئين بلاغت: شرح مختصر المعانى نویسنده : شیرازی، احمد امین جلد : 1 صفحه : 201