نام کتاب : آئين بلاغت: شرح مختصر المعانى نویسنده : شیرازی، احمد امین جلد : 1 صفحه : 194
[تعريف مصنف]
بحسب الظاهر: قيد «بحسب
الظاهر» در معيار دوم براى آن است كه اگر درواقع كلام كوتاهتر از حدّ واقعى خود
باشد بلاغت نخواهد داشت زيرا معنى را نمىرساند.
مثاله قوله تعالى:
اين آيه نسبت به مقتضاى حال و مقام موجز است و نسبت بمتعارف اوساط «مطنب».
دليل موجز بودنش آن است كه در مقام
رفتن جوانى و روى آوردن پيرى كلام را مفصّل و مبسوط ميآورند. و نشانههاى ضعف پيرى
و قدرت جوانى را يادآورى مينمايند و اين آيه با كوتاهترين عبارت بيان كرده است.
دليل «مطنب» بودنش آن است كه در
متعارف اوساط اهل عرف براى بيان اين معنى «يا ربّ شخت» ميگويند.
فللايجاز معنيان:
بين دو معيارى كه سكاكى براى «ايجاز» آورده بود عموم من وجه است. در عموم و خصوص
من وجه يك مورد اجتماع و دو مورد افتراق لازم است. مورد اجتماع آنجا است كه كلام
موجز كوتاهتر از مقتضاى ظاهر حال و متعارف اوساط باشد. و دو مورد افتراق عبارتند
از:
1- كلام مطابق با مقتضاى حال باشد و
كمتر از متعارف اوساط.
2- بيشتر از متعارف اوساط و كمتر از
مقتضاى حال و مقام. براى اطناب نيز همين نسبت است ولى شارح چون ايجاز را گفته
اطناب را بيان نكرده است.
و فيه نظر: مصنف در
كلمات سكاكى ايراد دارد. اولين ايرادش آن است كه امور نسبيّه را ميتوان تعريف نمود
مانند اخوّت، ابوّت،
نام کتاب : آئين بلاغت: شرح مختصر المعانى نویسنده : شیرازی، احمد امین جلد : 1 صفحه : 194