نام کتاب : آئين بلاغت: شرح مختصر المعانى نویسنده : شیرازی، احمد امین جلد : 1 صفحه : 173
نيست مگر آنكه براى او نفسى است كه
آن نفس او را امر به آلودگيها مينمايد.
نعت مانند آيه «ما
أَهْلَكْنا مِنْ قَرْيَةٍ إِلَّا وَ لَها كِتابٌ مَعْلُومٌ» جمله «و
لها كتاب معلوم» صفت قرية است با واو آمده. اين واو را واو تأكيد.
و لصوق صفت بموصوف ميگويند.
شارح از اين ايراد جواب ميدهد كه اين
خبرها و صفتها بنابر تشبيه بحال هستند. همانگونه كه حال تشبيه به خبر و صفت
ميشود.
خبر و صفت نيز تشبيه بحال ميگردند.
اينكه حال تشبيه به خبر و نعت شد و
نيز خبر و نعت تشبيه بحال گرديد دور يا توقف شىء بر نفس نيست زيرا هرخبر و نعتى
تشبيه بحال نشدند. بلكه بعضى از نعتها و خبرها تشبيه به بعضى حالها شده. و نيز
بعضى از حالها تشبيه به برخى خبرها و نعتها گرديده.
لكن خولف هذا الاصل: اصل
اوليه اين بود كه حال مانند خبر و نعت است و احتياج برابط ندارد امّا اگر حال جمله
باشد محتاج برابط است زيرا جمله از جهت جمله بودنش مستقل است و بدون رابط متصل
بماقبل نخواهد شد.
[واو و ضمير و موارد استعمال آن]
و كل من الضمير و الواو:
هريك از واو و ضمير ميتوانند رابط جمله حاليه باشند ولى بين ايندو، اصل، ضمير است
بدليل آنكه در حال مفرده. خبر و نعت نيز ضمير رابط است. و اين نه به آن جهت كه حال
مفرده و خبر و نعت رابط ميخواهند بلكه بجهت آنكه حال مفرده مشتق است و مشتق ذاتا
داراى ضمير است.
خبر جمله كه با ضمير بيآيد مانند
«زيد ابوه قائم» و خبر مفرد
نام کتاب : آئين بلاغت: شرح مختصر المعانى نویسنده : شیرازی، احمد امین جلد : 1 صفحه : 173