نام کتاب : قواعد فقهيه نویسنده : بجنوردى، سيد محمد جلد : 1 صفحه : 119
«الاسلام يجب ما قبله»؟ پيغمبر اكرم (ص) ضمن تأييد
مطلب، اسلام عبد اللّه بن أبي اميه را مىپذيرند.[1]
در روايات ديگر نيز به اين بيان آمده است. در مجموع اشتهار حديث شريف
در بين مسلمانان به حدى است كه در صحت نقل حديث از پيغمبر اكرم (ص) هيچ ترديدى
باقى نمىگذارد وثوق به صدور آن- كه موضوع حجيت در خبر واحد است نزد عقلا- حاصل مىشود.
2 و 3 مقدار دلالت و موارد تطبيق قاعدة
در خصوص دلالت قاعده مىتوان احتمالات متعددى را ذكر كرد. براى مثال
آيا قاعدۀ جب در برگيرندۀ حق اللّه و حق الناس است و حتى ديون و ضمانات
را هم در بر مىگيرد و يا قصاص و ديات و غيره را؟
به طور خلاصه مىگوييم مفهوم عرفى قاعدۀ الاسلام يجب ما قبله
چنين دلالت دارد كه هر فعل يا ترك فعل و اعتقاد يا عدم اعتقاد و هر قولى در جاهليت
بر آن عقوبت و اثرى مترتب نبوده است، اما اگر در اسلام داراى آثار و كيفر است
مشمول قاعده خواهد بود و با اسلام آوردن، همۀ جرايمى كه در حال كفر صورت
گرفته است، كأن لم يكن محسوب مىشود و قهرا اثرى بر آن مترتب نخواهد بود.