responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 98

عطف است‌ (932).

قسم ديگر بواسطه مشابهت در معنى است.

غلط معنوى. يا بواسطه جهت قضيه است مثل آنكه جهتهاى سلب شده را بجاى قضاياى سالبه‌ايكه موصوف بآن جهتها و امثال جهتها هستند بياورند (943) مانند (بعض) كه سور قضيه است بجاى بعض بمعنى جزء يا يكى از كل، و كلّى، (944) و كل واحد، را بجاى ديگرى آورند (946).

گاهى غلط بواسطه ايهام عكس است‌ (940) مثل كسيكه هر برفى را سفيد مى‌بيند و گمان ميبرد كه هرسفيدى برف است‌ (940).

گاهى غلط بواسطه تركيب مركب است (937/ 2) مثل اينكه بگوئى: پنج زوج و فرد است و آنرا تفصيل داده و ميگوئيم: همانا پنج زوج است و پنج فرد است‌ (937).

قسمى از غلط معنوى. از جهت گرفتن ذاتى يا لازم ذاتى بجاى ذات است مانند كسيكه انسانرا متوهّم و مكلّف مى‌بيند و گمان ميبرد كه هرتوهم‌كننده‌اى مكلّف است‌ (941).

گاهى ما بالقوّه را بجاى ما بالفعل يا بالعكس ميگيرند (947).

قسم ديگر. آنستكه ما بالعرض را بجاى ما بالذات يا بعكس آورند (949) يا اعتبارات ذهنى را امور خارجى تصور نمايند. مانند كسيكه انسان كلّى را موجود در ذهن مى‌بيند و حكم ميكند كه در خارج نيز كلّى است‌ (948).

قسم ديگر. آنستكه جزء علت را بجاى علت آورند (1097).

نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 98
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست