نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 678
استقراء و تمثيل تشكيل ميگردد، زيرا از همه اينها تصديق ظنى حاصل
ميشود.
(1128)اقناعيكه از
خطابه حاصل ميشود با اقناع حاصل از جدل تفاوت دارد؛ زيرا اقناع جدلى بمعنى سكوت
است و ممكن است ظاهرى و با انكار قلبى باشد، بخلاف اقناع حاصل از خطابه كه اقناع
قلبى و تصديق ظنى ميباشد.
منافع خطابه
(1129)خطابه منافع بسيار دارد؛ و از جمله براى حفظ انتظامات و
تامين مصالح اجتماعى و نفوذ حكومتها و ترويج اديان و عقايد حقه و تهذيب افكار و
اخلاق و تحريك عواطف و تنبيه و ارشاد عوام و بازگشت دادن غافلان را به حقيقت بسيار
مفيد است، و گاهى انسان را بفكر جستجو نمودن از حقيقت انداخته و به تحصيل علم
يقينى و واقعى برمىانگيزاند.
شعر
(1130)شعر صنعتى است كه براى تحريك خيال و تغيير حالات نفسانى
انشاء ميگردد و هيچگونه تصديق يقينى و ظنى از آن مطلوب نيست، بلكه از قبيل
انشائيات است كه بوسيله آن انفعالات نفسانى طلب ميشود.
شعر قسمى از محاكات است و معنى محاكات آن است كه شبيه حادثهايرا
انجام دهند و منظره آنرا عملا مجسم نمايند تا احساسات
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 678